کاهش ۴۷۶ میلیون مترمکعبی مصرف آب در حوزه کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال و در مقایسه با سال ۱۳۹۲ مصرف آب در حوزه کشاورزی استان ۴۷۶ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد مصرف آب کشاورزی استان در سال ۱۳۹۲ یک میلیارد و ٢۶٣ میلیون مترمکعب بوده و اکنون به ٧٨٧ میلیون مترمکعب رسیده است.

او افزود: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت خراسان جنوبی این موفقیت را رقم زده است.

جعفری با اشاره به خشکسالی‌های چندین ساله در منطقه بیان کرد: الگوی کشت استان متناسب با شرایط اقلیمی موجود ابلاغ شده و اقدامات اجرایی متناسب با این الگو انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: بدیهی است در استانی مانند خراسان جنوبی، اجرای طرح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی می‌تواند در مهار اثرات نامطلوب بخش کشاورزی به خوبی نقش ایفا کند و می‌طلبد بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: تلاش داریم با توسعه صنعت گلخانه‌ای بازدهی مصرف آب و تولید را بالا ببریم تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه پارسال ۵۴ هکتار به زیرساخت‌های گلخانه‌ای استان اضافه شده است گفت: در دولت قبل فقط ٨۴ هکتار گلخانه در خراسان جنوبی داشتیم و اکنون ۵٠ درصد به این سطح اضافه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین در دولت قبل ۲ هکتار از سطح زیرکشت خراسان جنوبی به کشت دانه‌های روغنی اختصاص داشت که اکنون به ۶٢ هکتار رسیده و سه هزار درصد افزایش داشته است.

او با بیان اینکه پارسال سه هزار و ۵٢٠ هکتار به سطح زیرکشت درختان استان اضافه شده است گفت: توسعه محصولات خاردار مانند زرشک، عناب، زعفران، پسته و گل محمدی جزو الگوی کشت استان بوده که کشت گیاهان دارویی و روغنی هم به محصولات کشاورزی اضافه شده است.

جعفری بیان کرد: رشد تولید فقط با بهره‌وری به‌دست می‌آید یعنی علم و تجربه را با هم ترکیب کنیم و در کنار آن از منابع موجود نیز بهترین استفاده را ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه استفاده مطلوب از زمین و منابع آبی، افزایش عملکرد در واحد سطح را به ارمغان می‌آورد گفت: توجه ویژه به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری سبب شده تاکنون ٢۵ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی یعنی بالغ بر ۴٠ هزار هکتار مجهز به این سامانه‌ها شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.