استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه شیلات و آبزی پروری است و مرکز تحقیقات شیلات آب‌های دور می‌توان بازوی توانمند توسعه منطقه باشد.

 محمدکرمی  در بازدید از ظرفیت‌های شیلات و مرکز تحقیقات شیلات چابهار اظهارکرد: ظرفیت‌های فراوان بالقوه شیلاتی در استان وجود دارد و تاکید رهبر معظم انقلاب در بیانه گام دوم انقلاب مبنی بر انجام پژوهش قبل از هر اقدام توسعه‌ای و تولید محصولات دانش بنیان به منظور جلوگیری از خام فروش است.

وی افزود: نقش مرکز تحقیقات شیلات سیستان و بلوچستان در بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه شیلاتی و اقدامات تاثیرپذیر و تحول آفرین منطقه بسیار مهم است.

رییس مرکز تحقیقات آب‌های دور چابهار نیز گفت: پروژه انتقال مرجان ها در توسعه اسکله شهید بهشتی و معرفی میگوی وانامی بعد از بروز بیماری در صنعت میگو و تولید پروبیوتیک و واکسن‌های بومی آبزیان از جمله اقدامات فنی در پشتیبانی این حوزه بوده است.

وی بیان کرد: ظرفیت های بالفعل از جمله خدمات آزمایشگاهی استاندارد با همکاری یک شرکت دانش بنیان، ارائه بیوتکنیک تکثیر و پرورش انواع آبزیان، مطالعات ارزیابی ذخایر و تعیین تقویم زمانی صید و بهره‌برداری از انواع آبزیان دریایی قسمتی از فعالیت‌های این مرکز است.

مرکز تحقیقات شیلات آب‌های دور، بازوی توانمند توسعه شیلاتی سواحل مَکُران است

اشکان اژدری ادامه داد: تولید محصولات فناورانه در بیش از سه دهه فعالیت و همکاری‌های بسیار خوب بین اداره‌کل شیلات استان، دانشکاه دریانوردی و علوم دریایی، اداره بنادر و دریانوردی استان، اداره دامپزشکی شهرستان و استان و محیط زیست شهرستان چابهار باعث توسعه منطقه شده است.

وی ادامه داد: اما با توجه به ظرفیت‌های بیشمار و هجمه دشمن در ایجاد نا امیدی در کشور تقاضای هم افزایی بیشتر به منظور تسریع در بروندادها و تسهیل گیری امور بهره برداران و سرمایه گذاران مورد تاکید است.

رییس مرکز تحقیقات آب‌های دور چابهار نیز گفت: پروژه‌های شاخص مرکز و شیلات استان از جمله تولید مولدین میگوی کروما به منظور تنوع بخشی در صنعت پرورش میگوی کشور با همکاری شرکت مکین دریا، تولید انبوه ریزجلبک های نمک دوست و تولید نشاء ماکروجلبک های دریایی، بیوتکنیک پرورش صدف اویستر با همکاری شرکت دانش بنیان و ساخت سازه های مصنوعی به منظور اجرای زیستگاه های مصنوعی از دیگر فعالیت های این مرکز است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه های پایلوت ( تحقیقی ترویجی) و پیوند شرکت های دانش بنیان و استارت آب های شیلاتی باتجربه بخش های پژوهش و توجه به نقش مهمی که شیلات در تامین قسمتی از پروتئین با ارزش استان و کشور و حصول منابع ارزی و درآمد ملی منجر دارد همکاری ارگان های متولی باید بدون بروکراسی اداری و تشریفات خاص باشد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صیادی سیستان و بلوچستان گفت: حل و صدور مجوزهای جدید صید و حل مشکل شناورسازی در کارگاه های لنج سازی استان از نیازهای توسعه منطقه است.

سلیمان آراهیش ادامه داد: صنعت شیلات می‌تواند نقش بسیار مهمی در درآمدزایی، اشتغال و تامین نیازهای پروتئینی مردم، ایجاد صنایع جنبی و ساخت وسایل و ابزارآلات صید، پرورش ماهی در قفس و سایر تأسیسات وابسته در حاشیه دریا داشته باشد.

همچنین مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صیادی استان از ضمن تشکر از همکاری های فی مابین شیلات، مرکز تحقیقات و آن اتحادیه گفت:اگر منابع مالی پروژه های پایلوت اقدامات نوین شیلاتی تامین شود و دستگاه های اجرایی هم تسهیل گری کنند ظرفیت بسیار خوبی در استان برای تولید و اشتغال وجود دارد.

همچنین استاندار بصورت صمیمی با کارشناسان، سرمایه گذاران و سایر افراد حاضر گفت‌وگو کرده و صحبت های آنان را شنید.

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار