سرپرست شیلات زاهدان گفت: به جهت توسعه اشتغال‌زایی و خودکفایی در استان دوره‌های پرورش آبزیان به‌صورت مداوم در استان برگزار می‌شود.

مهدی شهرکی گفت: با تلاش‌های انجام شده در نصرت‌آباد نیز این دوره‌ها به‌صورت مداوم هر ۴۵ روز برگزار می‌شود و تقریباً ۱۰۰ استخر دومنظوره کشاورزی و شیلاتی در بخش نصرت‌آباد وجود دارد که باعث اشتغال‌زایی برای مردم آن منطقه شده است.

وی ادامه داد: در این دوره‌ها با حضور علاقه‌مندان به صنعت پرورش آبزیان به‌صورت عمومی پرورش ماهی و ابزار و وسایل موردنیاز کار برای تأسیس یک استخر ماهی توضیح داده می‌شود سپس دوره‌های تخصصی‌تر به‌خصوص در زمستان که فصل پرورش ماهیان سردابی است برگزار می‌شود.

سرپرست شیلات زاهدان تشریح کرد: شروع زمستان زمان پرورش ماهیان سردابی آغاز می‌شود دراین‌رابطه کلاس توجیهی در ارتباط با نحوه غذادهی، نحوه پرورش، وزن گرفتن ماهی، برداشت، نظافت استخر و… آموزش داده می‌شود جدا از برگزاری کلاس‌های آموزشی نظارت‌های مداوم از استخرهای پرورش ماهی نیز پابرجا است.

در فصل تابستان بچه‌ماهی‌های گرمابی به‌صورت رایگان توزیع می‌شود

وی افزود: در فصل تابستان باتوجه‌به گرمای هوا آموزش پرورش ماهیان گرمابی را برگزار می‌شود دراین‌رابطه بچه‌ماهی‌های گرمابی به‌صورت رایگان توزیع می‌شود که به علت پرورش آسان‌تر و هزینه‌های تولیدی کمتر با استقبال بیشتری روبرو می‌شود.

شهرکی تصریح کرد: در ارتباط با پرورش ماهیان گرمابی نیز کلاس‌های ویژه توجیهی برگزار می‌شود در این کلاس‌ها نحوه ذخیره‌سازی رهاسازی آماده‌کردن استخر به‌صورت کامل آموزش داده می‌شود بعد از این دوره به‌صورت تخصصی غذادادن، محاسبه غذای موردنیاز بچه‌ماهی‌ها، بیماری‌ها و علائم بیماری در ماهیان و نحوه برخورد با بیماری آموزش داده می‌شود و ۰ تا ۱۰۰ پرورش ماهی به پرورش‌دهندگان به‌صورت کامل آموزش داده می‌شود.

وی اذعان کرد: در حوزه شیلات برای بانوان باتوجه‌به شرایط خاصی که ممکن است با آن دست‌وپنجه نرم کنند بسیاری از بانوان وظیفه مادری و مدیریت خانواده را بر عهده دارند ممکن است برای تأسیس استخر مجبور باشند مسافت دورتری را از منزل تا استخر برای سرکشی طی کنند و این شرایط برای آنها مطلوب نباشد یا انجام کارها و مسئولیت‌های استخر برای آنان سنگین باشد، بانوان می‌تواند به مشاغل خانگی که زیر مجموعه شیلات است روی‌آورند.

سرپرست شیلات زاهدان خاطرنشان کرد: جمله مشاغل خانگی که زیر مجموعه شیلات است می‌توان به پرورش ماهیان زینتی، پرورش جلبک، پرورش زالو و شاخه‌های دیگر پرورش آبزیان اشاره کرد از نکات مثبت این کسب‌وکارها می‌توان به شرایط احداث آن در منزل و حتی در یک اتاق با قراردادن آکواریوم به پرورش ماهیان زینتی بپردازند، درآمد این قبیل کارها حتی در فضای خانگی بسیار قابل‌توجه است و بافرهنگ مردمان استان متناسب است.

وی در پایان بیان کرد: در سیستان و بلوچستان مصرف آبزیان بسیار قابل‌قبول است این استان از شمال تا جنوب با صید و صیادی عجین شده و مصرف آبزیان از استان‌های هم‌جوار به‌مراتب بیشتر است در نتیجه مشکلی برای فروش وجود ندارد بیشتر این ماهیان به‌صورت زنده در استخرها عرضه می‌شود.

برچسب ها: آبزی پروری ، شیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار