عسکری گفت: دهیار ها نماینده عالی دولت در روستا‌ها هستند،به نوعی می‌توان گفت، دهیاران رئیس جمهور روستا هستند، مردم تمام مشکلات و مسائل را به این افراد منتقل می‌کنند. 

حسن عسکری فرماندار سنندج در همایش روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و تجلیل از شهرداران و دهیاران شهرستان سنندج اظهار داشت: دهیاران سرپنجه‌های دولت و حلقه‌های میانی میان مردم و دولت به شمار می‌آیند.

او با بیان اینکه نگاه ما به روستا‌ها نگاهی استراتژیک است، افزود: توسعه روستا‌ها باعث توسعه شهری هم می‌شود فلذا اگر روستا‌ها از توسعه جا بمانند، مشکلات آن در شهر هم ادامه پیدا می‌کند.

عسکری اذعان کرد: امروز حاشیه‌نشینی، مدیریت شهری را دچار چالش کرده است و این مشکلات است که باعث کم توجهی به روستا‌ها شده، البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه به روستا‌ها شده و خدمات و زیرساخت‌های لازم انجام شده است. 

او تاکید کرد: البته با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و هنوز بخش زیادی از روستا‌ها در زمینه آب شرب و جاده مشکل دارند.

فرماندار سنندج در ادامه گفت: با وجود اینکه جمعیت روستا‌ها ۲۰ درصد جمعیت شهری است، اما در سال گذشته دو سوم اعتبارات شهرستان به توسعه زیر‌ساخت‌های روستا‌ها اختصاص یافت.

عسکری تاکید کرد: آبادی روستا‌ها باعث ماندگاری جوانان شده و در نتیجه بخش زیادی از آسیب‌های شهری کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه دهیاری‌ها نماینده عالی دولت در روستا‌ها هستند، گفت: به نوعی می‌توان گفت، دهیاران رئیس جمهور روستا هستند، مردم تمام مشکلات و مسائل را به این افراد منتقل می‌کنند. 

عسکری با اشاره به اینکه سختی کار دهیاران و مشکلات رادرک می‌کنیم و به آن واقف هستیم، خاطرنشان کرد: دهیار فقط مسئول عمران روستا نیست بلکه در تمام زمینه‌ها اعم از مسائل اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی مسئولیت دارند. 

فرماندار سنندج یکی از راه‌های جذب منابع دهیاری‌ها را تثبیت جمعیت در روستا‌ها دانست و گفت: دهیاران در فکر درآمد پایدار باشند و با تلاش در این زمینه کمک کنند که مشکلی به وجود نیاید.

او تاکید کرد: شورا‌ها و دهیاران تجلی مشارکت مردم هستند و همین مشارکت باعث افزایش سرمایه اجتماعی و پیشرفت امور می‌شود.

عسکری به اهمیت انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: نماینده در مجلس برای قطار پیشرفت کشور ریل‌گذاری می‌کند، دهیاران می‌توانند در این امر تاثیرگذار باشند و با آگاه‌سازی مردم را میزان مشارکت را بالا ببرند.

او با بیان اینکه روستا‌های شهر سنندج پتانسیل خوبی برای توسعه گردشگری دارند، گفت: ظرفیت بزرگی در روستا‌ها نهفته است و می. توانیم از آن برای توسعه زیرساخت‌ها و اقتصاد بهره بگیریم.

فرماندار سنندج گفت: رعایت مسائل زیست‌محیطی در کنار عمران و توسعه واجب است، چون نسبت به آیندگان مسئول هستیم.

او افزود: دهیاران باید در برابر مشکلات روستا مطالبه عمومی ایجاد کنند و از کار‌های مخرب جلوگیری کنند.

فرماندار سنندج با اشاره به اینکه رعایت قانون برای همه فرض است، گفت: عوارض بر اساس مصوبات خود شوراهاست و باید طوری تنظیم شود که قابلیت اجرایی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه ما مجری قانون هستیم و نمی‌توانیم قانون‌شکنی کنیم، افزود: هر جایی مشکلی پیش می‌آید در چهارچوب قانون برطرف شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.