مدیر عامل شرکت آبفای استان قم، توسعه ۱۰۰ کیلومتری شبکه آب در استان و همچنین آغاز احداث رینگ فاضلاب شهر قم به طول ۲۱ کیلومتر را از جمله اقدامات این دستگاه برشمرد.

حسن بختیاری در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد گفت: منابع آبی در استان قم محدود است و در این سال‌ها با انتقال آب از سد کوچری به استان قم، بخشی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم و مسئولان در راستای تأمین آب شرب برطرف شد.

مدیر عامل آبفای قم گفت: امروز در زمینه تأمین آب شرب در استان قم وضعیت حادی نداریم، اما نگرانی‌ها در این زمینه برای آیندگان وجود دارد.

بختیاری بیان کرد: در حال حاضر تنها بخشی از آب منطقه کهک، از سد کوچری تأمین می‌شود و آب شرب سایر مناطق استان قم از منابع محلی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با انتقاد از مصرف بالای آب در روستا‌های استان قم عنوان کرد: در شهر‌های تابعه استان قم سرانه تولید آب متناسب با جمعیت فعلی است، اما در برخی از روستا‌ها شاهد مصرف بی رویه آب هستیم که این امر موجب بروز مشکلاتی در این مناطق شده است.

او افزود: نباید مصرف آب به خصوص در روستا‌ها بی رویه باشد و در این راستا نیازمند فرهنگ سازی و مطالبه گری عمومی در این خصوص هستیم تا مصرف آب در روستا‌ها به میزان استاندارد برسد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برپایی پویشی تحت عنوان «۱۰ درصد کاهش یک تابستان آرامش» در سال گذشته بیان کرد: این پویش امسال نیز اجرایی خواهد شد و امیدواریم در مجموع فرهنگ‌سازی‌هایی که در زمینه مصرف بهینه آب صورت می‌گیرد در راستای تأمین آب شهروندان استان قم کمک کند.

بختیاری، با تشریح وضعیت شبکه فاضلاب استان قم بیان کرد: در حال حاضر ۴۲ درصد از مردم شهر قم تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار دارند و در سال گذشته هزار میلیارد تومان بر اساس مصوبه سفر رئیس جمهور برای گسترش شبکه فاضلاب در استان قم اختصاص یافته است که ۵۰ درصد از تعهدات دولت و مابقی نیز از محل شرکت آب و فاضلاب است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: ۲۶۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی توسط شرکت آب و فاضلاب استان قم جذب شد و این دستگاه در استان قم رتبه نخست در جذب اعتبارات را کسب کرده است.

او ادامه داد: امیدواریم در سال جاری شاهد تحول در بخش فاضلاب استان قم باشیم و احداث رینگ فاضلاب شهر قم به طول ۲۱ کیلومتر در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع که استفاده مجدد از پساب می‌تواند شرایط استان قم را تغییر دهد افزود: تلاش می‌شود به تدریج وابستگی آب صنایع مستقر در استان کاهش یابد و پساب جایگزین آب شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: پلیس آب نیز در استان قم فعال سازی شده است که رویکرد آنان در مرحله نخست ارشادی است، اما اگر برخی از مشترکان مصرف بسیار بالایی داشته باشند و با وضعیت حادی مواجه داشته باشند برخورد‌های قانونی لازم صورت می‌گیرد.

بختیاری افزود: شهر قم به لحاظ سرانه مصرف آب نسبت به دیگر شهر‌های کشور شرایط خوبی دارد و انتقال آب از سرشاخه‌ها موجب احیای استان شده است.

بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آب رسانی به مناطق روستایی بیان کرد: در دهستان قنوات آبرسانی به طول ۱۱ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: در سال گذشته آبرسانی به روستا‌های قمرود صورت گرفت که با اجرای این طرح کام مردم منطقه با آب با کیفیت شیرین شد.

او همچنین عنوان کرد: عملیات اجرایی احداث مخزن ۲۰۰۰۰ متر مکعبی شهر قم آغاز شده است و احداث مخازن در راستای نگهداری از منابع آبی موضوع مهمی است که هرچقدر این مخازن بیشتر باشد امنیت آبی استان نیز پایدار‌تر خواهد بود به همین دلیل احداث مخازن از جمله اولویت‌ها در شرکت آب و فاضلاب استان قم است.

بختیاری بیان کرد: در مجموع در حدود ۸۰ کیلومتر در بخش شهری و روستایی شبکه جدید ایجاد و ۳۷ کیلومتر نیز اصلاح شبکه انجام پذیرفته است و در شهر‌هایی مانند دستجرد، جعفریه، قمرود و کهک مخازنی احداث شده است.

او تصریح کرد: انتقال آب از سرشاخه‌ها به قم حیات دوباره‌ای بخشید هر چند که محدودیت‌ها همچنان وجود دارد و تولید آب قم در سال گذشته ۸۷ میلیون متر مکعب بوده است که امسال با بهبود شرایط میزان تولید نیز بهتر شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تصریح کرد: در استان قم مشکل کمبود آب‌های زیرزمینی به شدت وجود دارد که دشت‌های استان مثل علی آباد شرایط بحرانی دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار