معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اعطای تسهیلات ارزان قیمت و مناسب در حوزه بازآفرینی شهری برای چند استان مرزی از جمله مشوقهای دولت است که منتظر ابلاغ آن هستیم.

عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در در جلسه بازآفرینی پایدار شهری استان گفت: یکی از مسائل مهم حوزه مدیریت شهری توجه به محلات هدف بازآفرینی شهری است.

او افزود: بافت ناکارآمد شهری، بافت‌های تاریخی، سکونتگاه‌های غیر مجاز و محلات کم برخوردار چهار موردی هستند که در ذیل موضوع بازآفرینی شهری قرار می‌گیرند.

عباس زاده با بیان اینکه یکی از معضلات ما، ارائه خدمات به بافت‌های ناکارآمد شهری است، گفت: هدف ما تشویق مردم به بازسازی، بهسازی و نوسازی ساختمان‌های مسکونی خود در بافت‌های ناکارآمد با ارائه یک بسته تشویقی از سوی دولت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: از جزئیات این بسته تشویقی می‌توان به بهره برداری بیشتر مالک از عرصه زمین اشاره کرد. 
 
او افزود: در کل استان ۱۰۷۳ هکتار از اراضی محدوده قانونی شهر‌های استان در ۹ شهر که طرح مصوب دارند؛ شامل بافت‌های ناکارآمد می‌شود.
 
عباس زاده ادامه داد: این رقم معادل ۱۳ درصد مساحت اراضی شهر‌های مصوب استان در ستاد بازآفرینی شهری است که رقمی معادل ۳۳ درصد جمعیت شهری استان یعنی ۳۳۳ هزار نفر را شامل می‌شوند که در این مناطق سکونت دارند. 
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان اینکه یکی از دلایل عدم استقبال مردم در مشارکت طرح بازآفرینی شهری تسهیلات است، گفت: برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت و مناسب به ساکنان این بافت‌ها در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان مقرر شده تسهیلات مربوط به نهضت ملی مسکن در اختیار بافت فرسوده هم قرار گیرد و نرخ سود آن از ۱۸ درصد به ۴ درصد کاهش پیدا کند تا برای مالکان بافت‌های فرسوده فرصت و مشوقی باشد. 

او بیان کرد: این مصوبه دولت برای چند استان مرزی است و هم اکنون منتظر ابلاغ این مصوبه به استان هستیم تا هرچه زودتر بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
 
عباس زاده گفت: وظیفه داریم تا آب، برق، گاز، امکانات آموزشی، امکانات اجتماعی و بهداشت منطقه را مدنظر قرار دهیم. 
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان کرد: بر همین اساس در حال حاضر ۷۳ پروژه نوسازی بافت فرسوده در سطح استان در دست اجرا داریم که ۶۰ پروژه آن به بهره‌برداری رسیده و مابقی هم در حال اتمام با متوسط پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد است که نشان از برقراری توازن در خدمات شهری در مناطق مورد هدف است. 
 
او گفت: در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ در قالب یک برنامه اقدام مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌های دارای طرح مصوب و دستگاه‌های اجرایی متولی و اجرای خدمات زیربنایی؛ برنامه‌ای تدوین شده است که ۲۷۶ طرح جدید را با پیش‌بینی اعتبار ۲۵۷ میلیارد تومان برای ۹ شهر دارای طرح مصوب تصویب کرده ایم. 
 
عباس زاده اظهار کرد: امیدواریم با تامین اعتبارات که توسط دولت و دستگاه‌های تخصصی زیربنایی و شهرداری‌ها انجام می شود در طول این چهارسال بتوانیم با بهره برداری از این ۲۷۶ طرح زیرساختی در مناطق هدف بازآفرینی، تحولی را شاهد باشیم و یک توازن را بین ارائه خدمات شهری به ساکنین بافت‌های ناکارآمد شهری برقرار کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.