مدیر عامل سایپا گفت: قرارداد تولید خودروهای سایپا در شرکت ونیراتو توسط وزارت صنایع و تولید ملی ونزوئلا و مدیر عامل گروه سایپا امضا شد.

محمدعلی تیموری گفت: در سفر دو روزه رئیس جمهور به ونزوئلا و قبل از آغاز سفر او به نیکاراگوئه، تفاهم نامه‌ای با دولت ونزوئلا برای تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری طی ۵ سال منعقد وهمچنین بنا شد در فصل جدید همکاری ها، کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت طرف ایرانی احیا شود.

او با تاکید بر اینکه سفر به امریکای لاتین با هدف توسعه همکاری‌های مشترک و افزایش مبادلات تجاری در دولت سیزدهم انجام شد، افزود: کارخانه خودروسازی "ونیراتو" با مشارکت ۳۶ درصدی شرکت توسعه صنایع خودرو (با سهام داری ایران‌خودرو و سایپا) و ۶۴ درصدی مؤسسه ونزوئلائی کورپیونسا (وابسته به وزارت صنایع و تولید ملی ونزوئلا) در سال ۸۵ تأسیس شد و فعالیت آن تا سال ۱۳۹۴ ادامه داشت و بعد از آن تا سال ۱۴۰۰ کارخانه یاد شده غیرفعال بود. اما با توجه به رایزنی‌هایی که دولت سیزدهم در راستای احیای روابط با کشور‌های امریکای لاتین انجام داد، از سال ۱۴۰۱ همکاری‌های مشترک مجدد آغاز شد. ظرفیت تولید این مجموعه سالانه ۳۰ هزار دستگاه در سه شیفت کاری است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه تا ماه‌های آینده ۲هزار دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا صادر می‌شود، گفت: شبکه خدمات پس از فروش محصولات سایپا در شهر‌های اصلی کشور ونزوئلا فعال شده است. پیش از این، گروه خودروسازی سایپا ۸ نمایندگی خدمات پس از فروش داشت که فعالیت آن متوقف شده بود. توسعه شبکه خدمات پس از فروش گروه سایپا در کشور ونزوئلا از دیگر اقداماتی است که در ماه‌های آینده در این کشور دوست، انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه فعال سازی کارخانه خودروسازی "ونیراتو" و صادرات خودرو‌های کامل به ونزوئلا و سایر کشور‌های امریکای لاتین ارزآوری مناسبی برای کشور خواهد داشت، گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با دولت ونزوئلا، پیشنهاد شد که با مدیریت گروه خودروسازی سایپا، در یکی از کارخانه‌های غیرفعال این کشور که پیش از این تولیدکننده خودرو‌های تجاری، کار، ون و سواری بود، مجددا این نوع خودرو‌ها تولید شود و تامین مالی این پروژه استراتژیک از محل اعتبارات دولت ونزوئلا خواهد بود که در نهایت با موافقت طرفین قرارداد، فعال سازی کارخانه ونزوئلا با حضور رئیس جمهور و وزیر صنایع و تولید ملی این کشور امضا شد. این شرکت بعد از گذشت ۹ سال در بخش تولید سواری راه اندازی و با مدیریت سایپا شروع به تولید خودروی سواری می‌کند.

تیموری با تاکید بر اینکه در سیاست‌های جدید همکاری‌های مشترک، خط تولید خودرو‌های تجاری و مسافری در ونزوئلا ایجاد خواهد شد و در راستای آن می‌توان صادرات به سایر کشور‌های امریکای لاتین را دنبال کرد، گفت: صادرات خودرو‌های کامل و قطعات منفصله به ونزوئلا از دیگر برنامه‌هایی است که گروه خودروسازی سایپا در دستور کار خود قرار داده است و قرار است خط تولید خودروی تجاری، توسط گروه سایپا راه اندازی و دراختیار سایپا قرار گیرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص برنامه‌های آتی که تهران با کاراکاس در صنعت خودرو دارد، تصریح کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده، قرار است در ماه‌های پیش رو با استفاده از توان مهندسی که در صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد، در توسعه صنعت قطعه سازی ونزوئلا مشارکت کنیم و همچنین بخشی از نیاز کشور مانند رینگ آلومینیومی را از آن محل (در ونزوئلا تولید و به ایران ارسال شود) تامین کنیم.

گفتنی است، خط تولید سایپا در ونزوئلا از سال ۱۳۹۴ متوقف شده بود و با سفر رییس‌جمهور کشورمان به آمریکای لاتین، راه‌اندازی مجدد این خط تولید در ونزوئلا مورد توافق قرار گرفت. دولت سیزدهم درصدد است سرمایه‌های راکد را به جریان بیاندازد تا شاهد ارزآوری برای کشور باشیم. در سال‌های اوج روابط ایران و ونزوئلا توافق شد که کشورمان برای تولید خودرو‌های سمند و پراید در ونزوئلا سرمایه گذاری کند. در همین راستا شرکت مشترکی به نام ونیراتو (Venirauto) تأسیس شد و نام «تورپیال» برای پراید انتخاب و مونتاژ این خودرو در کاراکاس پایتخت ونزوئلا شروع شد. در مجموع از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ (به مدت ۹ سال) ۱۱ هزار و ۶۰۵ دستگاه تورپیال در این کشور تولید شد که مشتمل بر پنج هزار و ۱۶۵ دستگاه پراید ۱۴۱ (تا پایان سال ۹۰) و تعداد ۶ هزار و ۴۴۰ دستگاه پراید ۱۳۲ (از سال ۱۳۹۰ به این سو) بوده است. در سال ۱۴۰۱ صادرات یک هزار دستگاه ساینا و کوییک تولیدی گروه خودروسازی سایپا به این کشور آمریکای لاتین در دستور کار قرار گرفت و تا پایان امسال نیز یک‌هزار دستگاه دیگر از این دو خودرو راهی بازار ونزوئلا خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
اول تولید داخل رو سامان بدید بعد از این لقمه ها بردارید،اگه می خواید صادرات کنید بفرستین
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته بانک ملی
۱۰:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
به نظر من تولید و یا حتی صادرات خودروی ایرانی به سایر کشورها اشتباه محض است ، با توجه به تکنولوژی پایین و کیفیت پایین خودروهای داخلی با خودروهای موجود در بازارهای بین المللی جز بد نام کردن صنعت ایران نتیجه دیگری ندارد با این کار حتی سایر کشورها نسبت به برخی کالاهایی باکیفیت و برند ایران بدبین میشوند و مانند حال فعلی کشور خودمان نسبت به چین هرچند که وین دیگه کالاهای مرغوب و قابل رقابت با صنایع برتر جهان است ولی چون ذهنیت قبل هست هنوز کالاهایی چینی را بی کیفیت می دانند .
نگذارید ایران چین دوم در نظر افکار عمومی سایر ملل قرار گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
اونجام کوییک رو قرعه کشی میکنین؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
اول قرعه کشی را تو ایران حذف کنید بعد ....
آخرین اخبار