نخستین رویداد مد و رسانه در ۱۸ تیرماه امسال در موزه ایرانشناسی برگزار میشود. از اینرو، مهسا فرزان، دبیر اجرایی رویداد ملی مد و رسانه، درمورد رویکرد برگزار کنندگان این رویداد بیان کرد: عملاً زمانی که اتفاقی به این شکل به صورت نو و جدید میافتد به دنبال یک معرفی جدید است. یعنی اتفاقی که قبلاً نیفتاده و یا اگر هم افتاده، کمرنگ بوده است و از آن جایی که همواره نگاه حوزه مد و لباس در کشور ما به موضوع رسانه تا حدی کمرنگ بوده است و خیلی به صورت جدی این موضوع دنبال نشده است درصدد برگزاری این رویداد افتادیم.
فرزان گفت: خود مد یک رسانه است و در حقیقت، نمیتوانیم مد را فارغ از رسانه بدانیم و جدا از این که بحث فرهنگی، تمدنی و آداب و رسوم کشور ما را معرفی میکند پوشیدن یک لباس، به مردمان کشورهای دیگر ساکن در مناطق خارج از ایران و یا در ایران اطلاع میدهد که این نوع لباس متعلق به کدام مناطق و خطه است و دارای چه اقلیم و سلایقی است؟ به همین خاطر، مد یک امر رسانهای است؛ رسانهای که در ظاهر، آن را در تن مخاطب میبینیم و پوشش اولین چیزی است که قبل از دیدارمان، با آن گفت وگو میکنیم. بنابراین، مد خودش یک رسانهای است که کمتر به این وجه آن پرداخته شده است و رسانهای که در اختیار مد باشد یعنی معرفی آن مد است که در کشور، خیلی برای آن، جایگاه قائل نبوده ایم.
دبیر اجرایی رویداد ملی مد و رسانه ادامه داد: دغدغهای که در تشکل زنان انقلاب اسلامی و شورای فرهنگ عمومی وجود دارد منجر به برگزاری این رویداد برای اولین بار شد و این فقط یک رویداد نیست که برگزار و تمام شود و در گام اول، به جشنواره مد و لباس فجر منتهی میشود و ان شاءالله، در ادامه اتفاقهای مبارکی برای شرکت کنندگان در این رویداد رخ خواهد داد تا بتوانیم در کنار آنها به منظور معرفی استاندارد بینالمللی محصولات باشیم.
او با اشاره به نحوه شرکت کردن اهالی رسانه در رویداد مد و رسانه تصریح کرد: وقتی میخواهیم در مسیر برندینگ، محصول یا حتی شکوفایی، یک برند را مطرح کنیم به داستان سرایی برای آن میپردازیم که به آن داستان برند یا محصول گفته میشود. یعنی مثلاً اگر یک لباس زنانه را درنظر بگیریم میتوانیم آن را ایران خانم ببینیم که اگر آن لباس شاد باشد خانم خنده رو و شاد و خوش رنگ و لعاب است و اگر آن لباس مشکی باشد آن خانم قدرتمند، با صلابت و جدی است و این نشان میدهد که هر کدام از رنگها تعریفی دارند و وقتی با یکدیگر آمیخته میشوند جذابیت بیشتری خواهند داشت. بنابراین، طبیعتاً اگر ما بخواهیم در خدمت دوستان رسانهای مان در قالب مثلاً رادیو باشیم به نظرم این توانایی آنها در داستان سرایی بدون تصویر میتواند خیلی به صنعت مد و لباس کمک کند و اتفاقاً برای معرفی یک برند چه شنیداری و چه دیداری، داستان سرایی میتواند مخاطب را همراهش کند و آن حس در ذهن و قلبش بماند که هرجا آن اسم را میشنود یاد آن لباس بیفتد و به نظرم اهالی رسانه خیلی خوب میتوانند در این رویداد ورود کنند کما این که محوریت کلیپ سازی داریم و در این بخش، درنظر داریم که منتورها از ظرفیت نوشتاری در کنار تصویری استفاده کنند. یعنی دوستانی که توانایی قلم زدن دارند اول روایت نوشتاری را انجام میدهند و سپس، روایت در قالب تصویر به مخاطب ارائه میشود.
فرزان گفت: ما یک سازمان مردم نهاد هستیم و ۱۱ کارگروه داریم که آنها بازویهای اجرایی ما هستند که یکی از کارگروه ها، کارگروه پارچه و لباس است که با شورای فرهنگ عمومی و کارگروه مد و لباس( بنیاد ملی مد و لباس ) تعاملی صورت گرفته است که بتوانیم جشنواره بهتری داشته باشیم و زیرساختهای آن را به درستی بچینیم تا بتوانیم به خود جشنواره مد و لباس فجر به عنوان مهمترین رویداد مد و لباس کشور برسیم. چون طبیعتاً ما نمیتوانیم همه اتفاقها را در دل خود جشنواره تعریف کنیم، اما در مسیر آن میتوانیم اتفاقهای مبارک و خوبی داشته باشیم که به بالارفتن و ارتقاء سطح علمی و فرهنگی کمک کند و نگاه جدیدی را در فعالان مد به وجود آورد تا بتوانیم جشنواره جدید، متفاوت و با استاندارد بین المللی داشته باشیم.
دبیر اجرایی رویداد ملی مد و رسانه با اشاره به مشکلات برگزاری جشنواره مد و لباس فجر افزود: در زمینه برگزاری جشنواره مد و لباس فجر وجود دارد این است که باید تا حدی به دوستان بالاتر از کارگروه نگاه کرد و متأسفانه، از ابتدا همیشه صنعت مد کوچک دیده شد و مغفول مانده در کشور است که وزارتخانه باید بودجه جدی برای این کار تخصیص دهد تا بتوانیم در کنار جشنواره فیلم و موسیقی و تئاتر فجر این را هم داشته باشیم و حتی میتوانیم از ظرفیت جشنواره مد و لباس فجر برای بازیگران تئاتر و سینما و موزیسینها استفاده کنیم و جشنواره مد و لباس فجر را در موازات با دیگر جشنوارهها پیش ببریم. یعنی اگر قرار است جشنواره مد و لباس کشور برگزار شود مستلزم این است که حداقل، بر تن سلبریتیهای کشور بنشیند و طراحان هم، حس مفید بودن داشته باشند و این یک سیاست گذاری است که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میخواهم اقداماتی برای این موضوع انجام شود تا بنیاد ملی مد و لباس بتواند آن را قویتر پیش ببرد. چون فکر میکنم حدود ۴-۳ هزار طراح در زمینه مد و لباس داشته باشیم که حداقل هزار نفر آنها دارند به صورت حرفهای و تخصصی فعالیت میکنند و میتوان از ظرفیت آنها هم، استفاده کرد.