مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین از نصب ۱۳۹ دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های مجاز آبیک با هدف مدیریت مصرف و جلوگیری از اضافه برداشت خبر داد.

 منصور ستوده  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در بازدید از طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز آبیک که با هدف حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی انجام شد، اظهار کرد: طی سال گذشته ۴۹ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان پر و مسلوب المنفعه و ۱۸ حلقه چاه نیز پلمپ شد که با انجام این کار زمینه صرفه جویی ۹۲/۰ میلیون مترمکعب آب فراهم شد.

وی با بیان این موضوع نصب کنتور‌های هوشمند یک الزام قانونی است و در صورت عدم همکاری افراد از طریق دستگاه قضایی اقدامات لازم صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: در یک سال گذشته ۱۳۹ دستگاه کنتور هوشمند برروی چاه‌های آب کشاورزی، صنعتی و خدمات در مناطق مختلف شهرستان آبیک نصب شده است.

ستوده اضافه کرد: همچنین طی این مدت با همکاری دستگاه قضا و نیروی انتظامی ۱۲ دستگاه ادوات حفاری غیرمجاز در شهرستان آبیک توقیف شده و در سال جدید نیز با تجهیز اکیپ‌های گشت و بازرسی بدنبال آن هستیم تا ضمن شناسایی چاه‌های غیرمجاز و سایر تخلفات در زمینه منابع آبی در چارچوب قوانین و مقررات برخورد لازم با متخلفین را بعمل آوریم.

وی با اشاره به آزادسازی و بازگشایی ۷۷ هزار مترمربع از حریم و بستر رودخانه‌ها شهرستان آبیک به منظور عبور ایمن سیلاب در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال گذشته ۹۴ مورد شناسایی دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه‌ها در محدوده شهرستان آبیک صورت گرفته که منجر به صدور اخطاریه و پیگیری قضایی شده است که از این تعداد ۸۷ مورد مربوط به ساخت و ساز‌های غیر مجاز در بستر و حریم رودخانه زیاران به مساحت تقریبی ۶۰ هزار مترمربع، ۲ مورد در روستای دارالسرور به مساحت هزار و ۱۵۰ متر مساحت و پنج مورد دیگر نیز حدود ۱۶ هزار مترمربع بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: طی سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های تعادل بخشی، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز، فرهنگ سازی میان کشاورزان و بهره برداران و مدیریت مصرف بهینه توانسته ایم از افت آب‌های زیرزمینی جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: از کشاورزان و بهره برداران استان قزوین درخواست می‌کنیم ضمن ادامه همکاری با شرکت آب منطقه‌ای در اجرای طرح‌های تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی کمک کنند تا با مصرف بهینه و مدیریت منابع آبی از بروز بحران کم آبی در دشت قزوین جلوگیری کرده و آب مورد نیاز کشاورزان را در فصول مختلف با برنامه ریزی مناسب به صورت مستمر تامین کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.