علمی معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین در بازدید از بخشهای مختلف پروژه کمربند شرق شهر قزوین گفت:ایجاد رینگ ترافیکی پیرامون شهر قزوین سبب کاهش زمان سفر، افزایش سرعت جابه جایی، کاهش مصرف سوخت و آلایندهها و تسهیل دسترسی به نقاط مختلف شهر میشود.
علمی افزود:براساس علم ترافیک، در شهرهای امروز تا حد ممکن از ورود خودروها به هسته مرکزی شهر که در قزوین منطبق بر بافت تاریخی و ارزشمند این شهر است جلوگیری به عمل می آید.
وی خاطرنشان کرد:با این هدف، برنامه ریزی برای احداث رینگهای ترافیکی پیرامونی در دستور کار مجموعههای مدیریت شهری قرار دارد، شهر قزوین نیز از این موضوع مستثنی نبوده و وجود رینگ ترافیکی از سال ۱۳۶۹ در طرح جامع شارمند مورد تأکید قرار گرفته و در این طرح گنجانده شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین با اذعان به اینکه قزوین جزو ۶ شهر دارای طرح جامع ترافیک در کشور است، گفت:در این طرح جامع نیز بر وجود رینگ تأکید شده و مجموعه مدیریت شهری قزوین تصمیم به احداث رینگ ترافیکی شهر قزوین گرفته است.
وی ادامه داد: احداث رینگ اصلی ترافیکی با همکاری سه مجموعه پیمانکاری شامل شرکت عمران و راهسازی، شرکت ملی ساختمان و سازمان عمران شهرداری در حال انجام است.
این مقام مسئول تصریح کرد: اگرچه مهمترین هدف در طرح جامع حمل ونقل، صرفاً موضوعات ترافیک و تردد است در کنار طراحی کمربندی شرق شهر قزوین، مسیر سلامت و ورزش عمومی در نظرگرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش شمالی کمربندی شرق، فضاهایی به عرض ۶ و ۴ متر به ترتیب برای مسیرهای پیادهروی و دوچرخه سواری پیشبینی شده است، گفت:همچنین در ۴ کیلومتر شمالی این مسیر و به فاصله هر ۸۵۰ متر، فضاهایی برای سرویسهای بهداشتی بانوان، آقایان و افراد دارای معلولیت، اتاق مادر و کودک، ایستگاه اجاره دوچرخه و فضای فروشگاهی در نظر گرفته شده است تا امکانات مناسبی برای حضور شهروندان در این بخش از کمربندی فراهم گردد.
این مقام مسئول ادامه داد: برای احداث مسیر اصلی کمربندی شرق، تفاهمنامهای مابین شهرداری، استانداری و شرکت آب منطقهای منعقد شده است. با توجه به وقوع سیلابهای فصلی در این رودخانه، پس از بررسی ویژگیهای هیدورلوژیکی و میزان دِبی آب در ۱۰۰ سال اخیر (مقدار آبی که از یک نقطه، در واحد زمان عبور میکند) و مدلسازی جریان آب از طریق نرم افزار، وضعیت رودخانه باراجین به عرض ۵۰ متر در کنار این کمربندی ساماندهی شده است.
وی با اشاره به ایجاد فضای سبز به عرض ۵ متر در کنار مسیرهای پیاده و دوچرخه که سبب افزایش ایمنی و آسایش افزاد پیاده در مقابل مسیر سواره میشود، گفت: در مجموع با احداث کمربندی شرق قزوین، سطح فضای سبز و پوشش گیاهی قزوین، ۴ هکتار افزایش یافته است.
محمد شعبانیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین هم در این بازدید عنوان کرد: پروژه کمربندی شرق قزوین نشان میدهد تلاش قابل توجه و ارزشمندی در حوزه طراحی و اجرای پروژههای عمرانی صورت گرفته است.
وی افزود: شکل گیری فضاهای سبز، پیاده روی و دوچرخه سواری در کنار بخشی شمالی کمربندی- به عنوان یک مسیر ترافیکی- یک فعالیت کارشناسی است تا شهروندان بعد از اتمام پروژه، بتوانند به عنوان مسیر سلامت نیز از آن بهرهبرداری کنند.
در این بازدید، مدیران پروژههای مختلف مجموعه کمربندی شرق شهر قزوین ضمن پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان، روند طراحی و اجرای هر پروژه را به صورت تفصیلی تشریح کردند.