تصاویر ماهواره‌ای حاکی از تلاش چین به منظور ساخت پایگاه در قطب جنوب است.

از سال ۲۰۱۷ نظام بین الملل از حالت تک قطبی آمریکا به حالت چند قطبی نامتوازن درآمده است که در آن چین و روسیه دیگر قدرت‌های سیستم را در کنار آمریکا تشکیل می‌دهند. با این حال، متفکران بزرگی همانند جان مرشایمر بر این باورند که آینده نظام بین الملل شاهد تقابل میان چین و آمریکا خواهد بود. پکن طی سالیان اخیر در حال افزایش هزینه‌های نظامی و گسترش پایگاه‌های خود در جهان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از افزایش ساخت و ساز‌های چین در پایگاه خود در قطب جنوب است. 

اندیشکده مطالعات استراتژیک روابط بین الملل مستقر در واشنگتن امروز (چهارشنبه) در گزارشی اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد چین در حال گسترش ساخت و ساز در پایگاه خود در قطب جنوب است. این برای نخستین بار است که پکن ساخت و ساز در قطب جنوب را از سال ۲۰۱۸ برای ساخت پنجمین پایگاهش در این منطقه آغاز کرده است. 

تحلیلگران می‌گویند چین به دنبال گسترش راه‌های دریایی در قطب شمال و گسترش تحقیقات خود در قطب جنوب است. با این وجود، کشور‌های غربی نگران هستند حضور چین در مناطق قطبی باعث افزایش قدرت نظارتی ارتش پکن شود. 

پایگاه جدید چین در قطب جنوب در نزدیکی دریای راس شامل یک رصدخانه با یک ایستگاه زمینی ماهواره‌ای است و به پکن کمک می‌کند تا شکاف بزرگ خود برای دسترسی به قاره قطب جنوب را پر کند. 

برآورد می‌شود ساخت این پایگاه که بیش از ۵ هزار متر مربع مساحت داشته و دارای امکاناتی همانند جایگاه فرود بالگرد است تا سال ۲۰۲۴ به اتمام برسد. 

این پایگاه در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد و به چین این قابلیت را می‌دهد تا به راحتی اقدام به جمع آوری پیام‌های اطلاعاتی استرالیا و نیوزیلند کند. همچنین کشتی‌های یخ شکن چینی می‌توانند در نزدیکی این پایگاه پهلو بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار