سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: به منظور توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری در استان‌های کشور، این معاونت، پیشبرد طرح توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

امید رضایی‌فر، در تشریح طرح تانا گفت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تا کنون در تلاش بوده که با تکیه بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مراکز دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و پیوند زدن آن به نیاز‌های فناورانه و مسائل کشور، اقدام به توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری در استان‌های کشور کند. به همین منظور، این معاونت پیشبرد طرح "توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها (تانا) " را در دستور کار خود قرار داده است.

رضایی‌فر درخصوص وظیفه اصلی توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها گفت: در طرح تانا پارک علم و فناوی نیاز‌های فناورانه دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان را شناسایی و سپس این نیاز‌ها از طریق فراخوان به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و ... ارسال می‌شود و سپس ایده‌ها ارسال و بعد از غربالگری و ارزیابی، این ایده‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند و بعد از آن تفاهم‌نامه امضا می‌شود.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری افزود: در همین راستا نیاز‌هایی که در طرح تانا شناسایی شود، در طرح نظام ایده و نیاز‌ها (نان) مطرح شده و در مجموع ده‌ها تفاهم‌نامه بین طرفین تقاضا و ایده منعقد شده است. از سال گذشته تا کنون ۲۹ مراسم تانا برگزار شده است که اولین آن در تیر و آخرین مراسم در هفته آخر اسفند سال گذشته در حوزه‌های علوم پزشکی، ماشین‌آلات و تجهیزات، هوش مصنوعی، برق و الکترونیک، آب و فاضلاب، فناوری اطلاعات، کشاورزی، تجهیزات آزمایشگاهی برگزار شده است و در سال جدید برنامه تانا همچنان با قوت خود باقی است.

وی افزود: همچنین نشست تبادل و تجارب تانا در اردیبهشت  برگزار و از کتاب تانا نیز رونمایی خواهد شد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه مهمترین هدف تانا را این‌گونه تشریح کرد: شبکه‌سازی و بهم‌رسانی نقش‌آفرینان مختلف زیست‌بوم نوآوری و فناوری در هر استان با محوریت پارک‌های علم و فناوری جهت حل مسائل رفع نیاز‌های فناورانه بخش دولتی و خصوصی از طریق فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان و اهرم کردن منابع مالی نهاد‌های مختلف تا حصول نتیجه و حل مسئله از دیگر اهداف تانا بوده است.

وی در رابطه با ضمانت اجرای این طرح گفت: طبق ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، استانداران سراسر کشور موظفند با همکاری پارک‌های علم و فناوری داخل استان، منابع استانی و اختیارات خود را با اولویت تقویت فعالیت‌های نوآورانه و شناسایی و حل مسائل بومی و با استفاده از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، واحد‌های فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری دانشگاهی، کسب و کار‌های نوآورانه و خلاق در استان به کار گیرند.

رضایی‌فر افزود: همچنین طبق ماده ۸ آیین نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم موظف است ضمن تهیه و ابلاغ ضوابط اجرایی طرح توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان‌ها، از پارک‌های علم و فناوری که در طرح توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان‌ها مشارکت می‌کنند، حمایت لازم را به عمل آورد. در این راستا به هر پارک علم و فناوری که طرح تانا را برگزار کند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که تاکنون ۲۹ پارک طرح تانا را برگزار کرده اند و مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، به آن‌ها کمک مالی شده است.

 سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، لزوم نگاه به طرح تانا به عنوان یک ماموریت جاری و نه یک رویداد مقطعی (ایجاد دبیرخانه دائمی طرح تانا)، لزوم گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی در استان و مشارکت دادن همه ذینفعان و کنشگران زیست بوم نوآوری (ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان)، لزوم اطلاع رسانی، تدوین و ارسال گزارش و تعریف نیاز‌ها و ایده‌ها در سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (سامانه نان)، لزوم پوشش کل بازیگران زیست بوم نوآوری هم در طرف عرضه (دانشگاهیان و فناوران) و هم در طرف تقاضا (دولتی و خصوصی)، لزوم بهره برداری از همه سازوکار‌های تامین مالی موجود (صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و فناوری، بودجه پژوهشی دستگاه‌های دولتی، طرح‌های بنیاد ملی نخبگان، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، سرمایه‌گذاران خصوصی، خیرین و ...)، لزوم پیگیری فرآیند تا عقد قرارداد و حل مسئله (جهت بهره‌برداری از منابع شورای عالی عتف) را از تجربیات برگزاری و نکات کلیدی طرح تانا برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.