عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به شرکت‌های دانش بنیان که اقدام به تولید محصولات مبتنی بر علم روز دنیا می‌کنند می‌تواند منجر به رشد اقتصاد مردم پایه و تحقق شعار سال شود.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر توجه به رشد و رونق در شرکت‌های دانش بنیان و اثراتی که می‌توان از این اقدام در جهش مشارکت مردم در تولید و اقتصاد مشاهده کرد، گفت: تمام بخش‌های اقتصادی کشور که به نوعی دارای فعالیت اقتصادی هستند می‌توانند با توسعه دانش بنیان‌ها توسعه پیدا کنند. به عنوان مثال چه بخش صنایع دستی و چه اقتصاد کشاورزی خرد و چه صنایع بزرگ می‌توانند با دانش به روز شرکت‌های دانش بنیان توسعه پیدا کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که توجه به اقتصاد دانش بنیان در واقع حفظ جریان نخبگانی کشور است، افزود: ما اگر فریاد می‌زنیم که نخبگان کشور را باید در کشور ماندگار کنیم و از آن ها حمایت کنیم و به آن ها تسهیلات بدهیم به این دلیل است که نه تنها در اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد؛ بلکه در ژنوم جمعیتی و ژنتیکی نسل‌های آینده هم تاثیر سوء می‌گذارد.

وحیدی افزود: ژنوم جمعیتی و حفظ ژنتیک برتر در جامعه ایرانی بستگی به حفظ و نگهداشت این جامعه نخبگانی در کشور دارد و این مسئله هم بر تولید و تقویت آن در کشور تاثیر دارد و هم در تقویت بین رشته‌ای مطالعات جوانان تاثیر دارد؛ زیرا خیلی از جوانان عمدتا یک رشته را در دانشگاه انتخاب می‌کنند ولی وقتی به این شرکت‌های دانش بنیان وارد می‌شوند به صورت ترکیبی کار تولیدی انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: مثلا یک متخصص آی تی و یک متخصص مکانیک و یک متخصص در رشته‌های شیمی در این شرکت‌های دانش بنیان در کنار هم قرار می‌گیرند و اقدام به تولید یک کالای خاص و‌ های‌تک می‌کنند که می‌تواند ما را از واردات نمونه مشابه همان کالا بی نیاز کند، این ورود مبتنی بر علم روز دنیا به اقتصاد می‌تواند به رشد اقتصاد مردمی کمک کند.

وحیدی ادامه داد: این حضور جریان نخبگانی به صورت بین رشته‌ای می‌تواند اثرات مهمی را در تقویت این جریان داشته باشد؛ ضمن این که صدور خدمات فنی و مهندسی هم معمولا توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود که نمونه آن افتتاح یک نیروگاه در سریلانکا بود که نتیجه صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانیان در خارج از کشور بود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: افزایش سرمایه اجتماعی نظام هم به ایجاد فرصت‌هایی توسط نظام و دولت در حوزه اعتماد اجتماعی بر می گردد. در حال حاضر میزان اعتماد مردم برای این که سرمایه خود را به حوزه تولید بیاورند بسیار ضعیف است.

وی افزود: مردم ترجیح می‌دهند در حوزه‌های واسطه‌ای سرمایه گذاری کنند ولی به حوزه تولید ورود نکنند. اگر دولت می‌خواهد که حوزه تولید تقویت شود باید به نحوی عمل کند که با حضور مردم در حوزه تولید ظرفیت‌های کشور را به نفع تولید و تولید مردمی رقم بزنند و افزایش آورده هم برای دولت داشته باشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که حمایت دولت به معنی رفع موانع تولید است؛ ادامه داد: برای این کار اگر جایی زمین لازم است باید به مردم داده شود و شهرک‌های صنعتی باید طوری عمل کنند که سرمایه‌ها از مناطق مرکزی کشور به مناطقی برود که محرومیت در آن جا کمتر است و به جای این که جمعیت در کشور جا به جا شود و مهاجرت کند واحد‌های صنعتی و تولیدی را به مناطق کوچکتر ببریم تا به جای مهاجرت از مناطق محروم به شهر‌های بزرگ، این جمعیت مولد را در همان منطقه حفظ کنیم تا بتوانند دامنه تولید را تقویت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار