زراعت چوب در ۱۵۰۰ هکتار دیگر از اراضی آذربایجان غربی

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: برای توسعه زراعت چوب، ۱۵۰۰ هکتار دیگر از اراضی استان زیر کشت صنوبر می‌رود.

سید نبی قائمی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: برای توسعه زراعت چوب و اشتغال زایی در استان یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیگر استان زیر کشت صنوبر می‌رود.

وی می‌گوید: اجرای طرح توسعه زراعت چوب در استان با هدف تامین بخشی از نیاز‌های صنایع چوب، حفاظت از عرصه‌های جنگلی و طبیعی و ایجاد اشتغال از اسفند ماه گذشته آغاز شده است و با کشت این میزان سطح زیر کشت صنوبر در استان به بیش از ۴ هزار و پانصد هکتار می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از سه هزار نفر ازمردم آذربایجان غربی به صورت مستقیم در زمینه کشت و تجارت چوب اشتغال دارند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی در حال حاضر سه نهالستان در شهرستان‌های ارومیه، مهاباد و خوی در مجموع با ظرفیت تولید نزدیک به ۵ میلیون اصله نهال صنوبر اصلاح شده در استان فعالیت می‌کنند.

قائمی اضافه کرد: شهرستان‌های شاهین دژ و میاندوآب در جنوب استان و خوی در شمال استان و همچنین ارومیه عمده مراکز تولید چوب در استان آذربایجان غربی هستند.

زراعت چوب با گونه‌های سریع‌الرشد، چون صنوبر از جمله کسب و کار‌هایی است که به‌صورت چند‌منظوره عمل نموده و قابلیت اجرا به روش‌های مختلف از جمله کاشت نواری در کنار انهار، حاشیه مزارع و کشت تلفیقی با سایر محصولات کشاورزی، چون گندم، یونجه و گیاهان دارویی را دارد.

زراعت‌چوب یکی از پتانسیل‌های مهم استان آذربایجان غربی در بخش کشاورزی و منابع‌طبیعی است که علاوه بر درآمدزایی باعث اشتغال پایدار روستایی نیز می‌گردد و در صورت حمایت، می‌تواند منجر به جهش تولید شگرفی در استان گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.