تولید ۳۱ میلیون اصله نهال در میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: تولید نهال در میاندوآب به ۳۱ میلیون اصله افزایش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به فعالیت ۴۶۰ واحد نهالستان در این شهرستان به مساحت ۳۱۵ هکتار گفت: تولید سالیانه این واحد‌ها به ۳۱ میلیون اصله نهال می‌رسد که منطقه را به یکی از قطب‌های مهم تولید نهال در کشور تبدیل کرده است.

رضا مقدم اظهار کرد: نهال‌های این شهرستان در بین باغداران منطقه جایگاه خاصی دارند و میاندوآب در تولید نهال و زراعت چوب دارای برند ملی و منطقه‌ای است.

وی افزود: تعداد ۶۰ واحد از نهالستان‌های شهرستان موفق به اخذ مجوز فعالیت از مؤسسه بذر و نهال کشور شده است که از این واحد‌ها ۲۸ واحد به مساحت ۹۹ هکتار آماده عرضه نهال در سال زراعی جاری است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: تولید نهال در شهرستان میاندوآب برای ۹۴۵ نفر به طور مستقیم زمینه اشتغال فراهم آورده است و سالیانه از این محل ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد عاید نهالکاران شهرستان می‌شود.

وی اضافه کرد: نهال‌های تولیدی در شهرستان در ۲ گروه مثمر و غیرمثمر بوده که نهال‌های مثمر بیشتر شامل سیب، گلابی، به، هلو، شلیل، زردآلو، گیلاس، آلو، آلبالو، گردو، بادام و انگور است و نهال‌های غیرمثمر اغلب شامل صنوبر، تبریزی و بید است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اظهار کرد: در راستای دانش بنیان کردن تولید نهال و اجرایی سیاست‌های وزرات جهاد کشاورزی در زمینه تولید نهال‌های پایه رویشی با کیفیت بالا، مجوز تولید نهال پایه رویشی با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی بر احراز شرایط لازم و رعایت اصول فنی نهالستان ها، برای ۳۰ واحد از نهالستان‌های این شهرستان صادر شده است و نهال پایه رویشی در کلیه نهالستان‌های مجوزدار میاندوآب عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر ساماندهی نهالستان‌ها و ارتقای سطح آگاهی مردم بویژه بهره برداران بخش کشاورزی با جرایم سایبری گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی با انجام بازدید‌های مستمر، همواره بر نحوه تولید و عرضه نهال در شهرستان نظارت دارند و از عرضه نهال بی کیفیت جلوگیری می‌کنند.

مقدم اضافه کرد: نهال‌های تولیدی در شهرستان میاندوآب از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به نقاط مختلف کشور و کشور‌های همسایه از جمله عراق صادر می‌شود.

وی خواستار پیگیری راه اندازی منطقه اقتصادی و نمایشگاه دائمی عرضه نهال در شهرستان، اطلاع رسانی مناسب درخصوص معرفی نهالستان‌های مجوزدار، تشکیل اتحادیه نهالکاران، بروزرسانی و تهیه لیست مشخصات کامل نهالکاران شامل پروانه فعالیت، آدرس، شماره تلفن همراه، ایمیل، درگاه اینترنتی، اینماد و لوگو شد.

لازم به ذکر است که دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی، هشت هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۹۰۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.