آذربایجان غربی رتبه نخست کشور در تولید نهال

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی با تولید ۸ میلیون اصله پایه و نهال بذری و رویشی سالم و استاندارد در رتبه نخست تولید در کشور قرار دارد.

اکبر کرامتی گفت: آذربایجان غربی در چندین سال اخیر بزگترین قطب تولید نهال در کشور به شمار می‌رود و در زمینه تولید نهال یکی از استان‌های برتر و مطرح در سطح کشور است که در سال ۱۳۹۸ یکی از مراکز کشت بافتی این استان نیز به عنوان نمونه ملی برگزیده شد.

وی می گوید: ۶۰ واحد نهالستان و مراکز کشت بافتی دراستان مجوز فعالیت از سازمان جهاد کشاورزی را دریافت کرده اند که این واحد‌ها علاوه بر تامین نهال‌های مورد نیاز باغداران استان، بخشی از نهال‌های تولیدی خود را برابر ضوابط قرنطینه و بهداشت گیاهی به سایر استان‌های کشور فرستاده و قسمت زیادی را نیز به کشور‌های عراق و جمهوری آذربایجان، ارمنستان و افغانستان صادر می‌کنند.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مساحت کل نهالستان‌های استان حدود ۳۰۰ هکتار، متغیر بسته به سال تولید می‌باشد که مساحت ۱۵۰ هکتار با مجوز و بقیه بدون مجوز هستند.

وی گفت: در سطح استان حدود هزار نفر به صورت دایمی در زمینه تولید نهال اشتغال دارند و حدود ۴۶ هزار نفر روز نیز به صورت فصلی اشتغال دارند.

کرامتی می گوید: نهالستان‌های آذربایجان غربی در تولید ارقام مختلف نهال‌هایی با پایه بذری و پایه‌های رویشی درختان دانه‌دار از جمله سیب، گلابی، به و درختان هسته‌دار مانند هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، زردآلو، بادام ومحصولات انگور و گردوی پیوندی و گل محمدی و انواع نهال گیاهان دارویی با پایه‌های رویشی و بذری با تولیدکنندگان برتر کشور رقابت دارند.

وی خاطر نشان کرد: در مراکز کشت بافتی هم ۳ میلیون اصله انواع پایه رویشی و همچنین انواع نهال رویشی با ارقام جدید و بازارپسند تولید و عرضه می‌شود و در تولید گردوی پیوندی نیز رتبه اول را داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی وجود نهالستان‌های بدون مجوز، عدم وجود باغ مادری در استان و نبود سرمایه گذار را از مهمترین مشکلات نهالستان‌های استان برشمرد و گفت: در طی ۵ سال اخیر با پیگیری‌ها و نظارت کمیته فنی نهال استان فعالیت نهالستان‌های غیرمجاز به نصف کاهش یافته است.

کرامتی می گوید: استفاده چشمگیر از پایه‌های رویشی در نهالستان‌ها در سال‌های اخیر و حذف تدریجی پایه‌های بذری، بسته بندی منظم تر، استفاده از کاتالوگ در نهالستانها، رشد چشمگیر تولید نهال گردوی پیوندی، استفاده از لیبل و صدور گواهی بهداشتی از نتایج نظارت مستمر بر تولید نهال در استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به رفع ممنوعیت صدور مجوز در سال جاری، بیش از ۲۵ واحد از نهالستان‌های بدون مجوز این استان تشکیل پرونده داده و در حال صدور مجوز تولید نهال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.