دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی به میزبانی دانشگاه ارومیه آغازشد.

دبیر اجرایی دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی با اشاره به اینکه این کنگره در محور‌های علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، دارو سازی، دامپزشکی، و پزشکی صنعت و اقتصاد برگزار می‌شود گفت: ۴۴۰ مقاله به این کنگره ارسال شده است ۳۷۶ مقاله پذیرش شده ۲۲ مقاله به صورت سخنرانی و ۳۵۴ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

 معاون پژوهشی، تحقیقات و فناوری وزیر علوم بااشاره به اینکه کشور ما باتوجهه به اقلیم آب و هوای مختلفی که دارد گفت: ۸ هزار گونه گیاهی در عرصه‌های طبیعی رشد می‌کند که پیش می‌شود ۲ هزار از این گونه‌های گیاهی خاصیت دارویی دارد که این یک ذخیره الهی ویک گنجی است که خداوند در اختیار ما قرار داده است. 

پیمان صالحی افزود: کنگره ملی گیاهان دارویی از سطح بسیار بالای علمی برخوردار است و باتوجهه به اینکه در سال ۱۳۹۲ سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و اهداف ویژه‌ای در این سند هم در زمین‌های علمی و هم از نظر اقتصادی برای کشور پیش بینی شده است و این کنگره هم در راستای اجرای سند ملی گیاهان دارویی است.

معاون وزیر علوم گفت: گونه‌های گیاهی باارزشی در کشور وجود که کشت انبوه آن‌ها نیاز به علم روز دارد وهم نیاز به حمایت و پشتیبانی از مراجع ذیصلاح دولتی و خصوصی دارد.

شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بااشاره به اینکه ۲۴ کارگاه و کارخانه فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی با ظرفیت ۲۲ هزار تن در استان فعال است گفت: در حوضه دریاچه ارومیه کشت گیاهان دارویی به خاطر کم آب بر بودن درسال جاری ۴۰۰ هکتار به کشت گیاهان دارویی در استان ا اختصاص خواهد یافت.

علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه در نخستین روز از برگذاری این کنگره بااشاره به اینکه تاکنون ۴۷۰ گونه گیاه دارویی در استان شناسایی شده و این نشان از عزم جدی گیاه‌شناسان و اساتید حوزه گیاهان دارویی است گفت: برای پیشبرد اهداف این حوزه باید پژوهشکده گیاهان دارویی در ارومیه ایجاد شود.

کنگره ملی گیاهان دارویی در روز‌های ۲۱ و ۲۲ تیرماه سال جاری در دانشگاه ارومیه در خال برگزاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.