استاد حوزه و دانشگاه گفت: عده‌ای به دنبال از بین بردن آبروی دیگران هستند؛ وای بر حال اینگونه افراد چرا که آن‌ها با ظاهر حیوانات در قیامت محشور می شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ششمین روز ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره روم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم کریمه اهل‌بیت (س) برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: آیه یازدهم و چند آیه بعد از آن در خصوص معاد و قیامت است چرا که دنیا محل گذر و زندگی اصلی در عالم قیامت است، اما عده‌ای معاد را منکر می‌شوند.

او افزود: قرآن کریم در چندین آیات مختلف این حقیقت را بیان نموده است و عده‌ای در گذشته و امروزه منکر معاد هستند که در گذشته به آن‌ها «دهری» می‌گفتند و امروزه نیز این گروه با عناوین لائیک و کمونیست‌ها شناخته می‌شوند.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: خداوند بار‌ها در قرآن در خصوص معاد دلایل مختلف آورده است که یکی از آن‌ها همین آیه یازدهم سوره روم است که به نحوه خلقت و رجعت انسان اشاره دارد.

رفیعی تاکید کرد: خداوندی که از یک نطفه انسان را خلق نموده است آیا قدرت ندارد که بعد از مرگ مجددا انسان را به عالم قیامت بازگرداند؟

او اظهار کرد: استدلال‌های بسیار زیادی در علم کلام وجود دارد که اولین استدلال، مبحث عدالت خداوند است چرا که انسان‌هایی مثل صدام و … جنایت‌های زیادی کرده‌اند و باید مجازات شوند و نمی‌توان در دنیا پاسخ این جنایت‌ها را داد به همین خاطر باید عالم دیگری برای مجازات وجود داشته باشد که عالم قیامت است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی یادآور شد: دومین دلیل، برهان حکمت خداوند است مبنی بر اینکه این همه مخلوقات بیهوده و عبث آفریده نشده‌اند و اینگونه نیست که هدفی از این خلقت وجود نداشته باشد.

او در ادامه گفت: دلیل سوم وجود معاد، رحمت واسعه الهی است که بخشی از این رحمت در دنیا و بخشی از این رحمت در معاد و عالم آخرت است.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: طبق آیات قرآن کریم، معتقدین به قیامت، مخلصانه، به دنبال انجام عمل صالح هستند و همواره در حال گره‌گشایی از کار دیگران بوده و به آسانی دیگران را اطعام و در راه خدا انفاق می‌کنند و دارای صبر و تحمل زیادی در راه خدا هستند.

رفیعی خاطر نشان کرد: اگر انسان بتواند در مصائب و سختی‌ها تحمل نماید و لب به ناشکری باز نکند می‌تواند به مراتب و مراحل معنوی برسد.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: اقتصاد سالم در جامعه از دیگر اثرات اعتقاد به معاد و قیامت است چرا که بخشی از مشکلات اقتصادی به خاطر گران‌فروشی، کم فروشی، بی انصافی، اختلاس، رشوه و ربا است.

او افزود: یاد معاد موجب می‌شود انسان از نظر اقتصادی هم سالم باشد و در معاملات رعایت انصاف و تقوا را داشته باشد و از نظر اقتصادی ظلم نکند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی خاطر نشان کرد: بدترین چیزی که گریبان انسان را در قیامت می‌گیرد ظلم بر مردم است و هر کسی به فراخور شغل خودش می‌تواند ظالم باشد و این ظلم انواع و اقسامی دارد.

رفیعی یادآور شد: یک کارخانه‌دار می‌تواند میلیون‌ها تومان از حق ملت را ضایع کند و در مقابل یک راننده و یا یک مغازه دارد در حد چند هزارتومان، هر دو ظلم است و هیچ فرقی با هم ندارند.

او تاکید کرد: حدود هفتاد نام در قرآن برای روز قیامت ذکر شده است و مجرمان در این روز از همدیگر جدا شده و مایوس می‌شوند و هیچکس نمی‌تواند در این روز شفیع آن‌ها شود و متفرق خواهند شد که در آیه ۱۲ تا ۱۴ سوره روم به این مسئله اشاره شده است.

رفیعی یادآور شد: حشر روز قیامت بر اساس عملکرد انسان در دنیا است و مومنان در قیامت با نور همراه می‌شوند و منافقان و خطا کاران در تاریکی حرکت خواهند کرد و عملکرد انسان حتی در جسم آن‌ها نیز منعکس خواهد شد و طبق روایت عده‌ای در قیامت در قالب حیوان وارد قیامت می‌شوند.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: عده‌ای در دنیا به دنبال سوژه یابی و تهیه فیلم و پخش و از بین بردن آبروی دیگران هستند که وای بر حال اینگونه افراد چرا که اینگونه افراد در قالب حیوانات محشور خواهند شد، این‌ها همواره به دنبال آبروریزی و عیب یابی از دیگران هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.