معاون گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: استاد سمیعی گیلانی در حوزه زبان فارسی شخص نبود، شاخص و ممتاز بود.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحوم استاد احمد سمیعی گیلانی، پدر ویراستاری نوین ایران و چهره ماندگار ادبیات امروز در تالار مرکزی رشت برگزار شد.

جعفر شجاع کیهانی، معاون گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم؛ استاد سمیعی را کنشگری توانا و چیره دست معرفی کرد که آموخته‌هایش به‌سان چشمه برای نسل‌های حال و آینده جوشان است.

او با بیان اینکه استاد سمیعی عمل را بر سخن ترجیح می‌داد، افزود: خورشید ادب و دانش استاد، جهانگیر شده و تحولی شگرف در ادبیات زمانه پدید آورده که سال‌ها از آن می‌توان نوشت و حرف زد.

این چهره برجسته ادبی با اشاره به ۸ دهه فعالیت بی مثال استاد سمیعی در عرصه ادبیات و زبان فارسی، این کوشش استاد را موجب انسجام بخشی به نثر و نظم ادبیات فارسی دانست.

استاد سمیعی فخر ایران و گیلان است

کیهانی با اشاره به ظرافت و دوراندیشی آثار استاد سمیعی تصریح کرد: ترجمه‌های دقیق در انتخاب موضوع، تألیفات در ساحات گوناگون اعم از تحقیقی، دانشنامه‌ای، ژورنالیستی، قلم نوآفرین در نگارش و ویرایش، نقد و بررسی و استدراک در پیراستگی آثار استاد به چشم می‌خورد.

او همچنین به چیره دستی استاد در حوزه تفکر و نقد و نظر و زبان آفرینی اشاره کرد و گفت: احمد سمیعی گیلانی در حوزه زبان و ادب فارسی شخص نبود، بلکه شاخص و ممتاز بود.

استاد سمیعی فخر ایران و گیلان است

این شخصیت فرهنگی با اشاره به کسب درجه یک نشان نخل آکادمیک ادبیات فرانسه موسوم به «کوماندور (فرمانده)» برای نخستین بار توسط استاد احمد سمیعی گیلان افزود: استاد سمیعی فخر ایران و گیلان است.

رئیس جمهور درگذشت استاد سمیعی را تسلیت گفت

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نیز امروز در پیامی درگذشت استاد سمیعی گیلانی نویسنده و ویراستار پیشکسوت را تسلیت گفت.

استاد سمیعی فخر ایران و گیلان است

در بخشی از متن این پیام تسلیت آمده است:

«ایشان نویسنده، مترجم و پژوهشگری دقیق در عرصه ادبیات و پدیدآورنده آثاری ماندگار در زمینه ادبیات گذشته و امروز ایران بود و نقش ارزنده‌ای در دانش نگارش و ویرایش داشت.»

استاد احمد سمیعی گیلانی، پدر ویراستاری نوین ایران سه شنبه اول فروردین ۱۴۰۲ در سن ۱۰۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

استاد سمیعی فخر ایران و گیلان است

پیکر این مترجم و عضو فقید فرهنگستان زبان و ادب فارسی امروز (یکشنبه ۶ فروردین ماه) با حضور شخصیت‌های فرهیخته ادبیات و هنر کشور و مردم فرهنگ‌دوست استان گیلان در تالار مرکزی رشت تشییع و به خاک سپرده شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میراب
۰۹:۰۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
روحش شاد و قرین رحمت الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
امان از بی حجابی شمالی‌ها
کسی کاری نمی‌کنه!؟