روسای جمهور روسیه و چین در دومین روز دیدار خود در مسکو خواستار تقویت همکاری میان دو طرف شدند.

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در دومین روز دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود خواستار تقویت همکاری میان دو کشور شد و گفت: «پیشنهاد من تقویت همکاری میان دو کشور است.»

شی جین پینگ به «میخائیل میشوستین» نخست‌ وزیر روسیه هم گفت که هر دو کشور باید کیفیت و حجم همکاری‌های اقتصادی و تجاری را ارتقا دهند.

پوتین هم درباره دیدار امروز (سه‌شنبه) با بیان آنکه درباره خط لوله گاز ۲ سیبری با رئیس‌ جمهور چین بحث شده، گفت: «عملا تمامی پارامتر‌ها را برای توافق داریم. ما آماده کمک به شرکت‌های چینی برای جایگزینی شرکت‌های غربی که روسیه را ترک کردند، هستیم.»

او همچنین افزود: «در حال حاضر روابط میان روسیه و چین در بالاترین سطح خود در تاریخ قرار دارد، پکن و مسکو به دلیل همسایگی پیوندی عمیق دارند. طرح صلحی که چین ارائه کرده می‌تواند مبنای سازش در اوکراین باشد، البته اگر غرب و کی‌یف هم موافقت خود را اعلام کنند. رئیس جمهور چین، توجه زیادی به طرح صلح اوکراین داشت. روسیه متعهد به از سرگیری مذاکرات صلح در اسرع وقت است. پیشنهادات صلح چین می‌تواند به عنوان مبنایی برای حل و فصل مناقشه مورد استفاده قرار گیرد.»

شی جین پینگ در بخشی از اظهارات خود درباره اوکراین با بیان آنکه موضع پکن بی‌طرفانه است، افزود: «روابط ما با روسیه برای جهان و بشریت حیاتی است. ما طرفدار صلح و مذاکره هستیم.»

اندکی بعد خبرگزاری ریانووستی در گزارشی اعلام کرد که پوتین و شی اسناد همکاری راهبردی روسیه و چین را امضا کردند.

در همین حال خبرگزاری تی‌آرتی ترکیه در گزارشی مدعی شد که آمریکا از شی جین پینگ می‌خواهد که به پوتین بگوید به حاکمیت اوکراین احترام بگذارد و به جنگ پایان دهد.

ساعاتی پیش وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای در تارنمای رسمی خود اعلام کرد: «طی دیدار روسای جمهوری چین و روسیه در مسکو، شی جین پینگ بر تقویت روابط دو جانبه با مسکو به عنوان انتخاب راهبردی پکن تاکید کرد.»

رئیس‌ جمهور چین روز گذشته وارد مسکو شد و سفری سه روزه به آنجا دارد. او عصر روز گذشته در کاخ کرملین مورد استقبال رسمی ولادیمیر پوتین قرار گرفت. روسای جمهور دو کشور چند دور مذاکره برگزار و در پایان اسناد مهم همکاری امضاء خواهند کرد.

شی جین پینگ در بدو ورود به مسکو گفت: چین و روسیه همسایگان خوب و شرکای قابل اعتماد هستند. چین به همراه روسیه آماده است تا بر اساس قوانین بین المللی از نظم جهانی محافظت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
روسیه و چین باید رسما به آمریکا اعلام کنن مطمئن باشن مردم دنیا بین نابودی دنیا و نابودی دنیا نابودی آمریکا رو انتخاب میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
بهترین راه رسیدن به صلح توقف در برابر توقفه ولی آمریکا جز به شکست روسیه به هیچ چی رضایت نمیده
آخرین اخبار