معاون وزیر اقتصاد گفت: امسال ۵ واحد درصد نرخ مالیات شرکت های تولیدی کاهش یافت و برای سال آینده ۷ واحد درصد را پیشنهاد داده ایم.

آقای داود منظور نشست هم اندیشی مجمع کارآفرینان ایران گفت:  نظام مالیاتی زمانی رشد می کند و کار برای دولت انجام می دهد که کسب وکارها رونق بیشتری داشته باشد و اکنون موتور رشد اقتصاد کشورکارآفرینان هستند.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور،  آنچه که باعث رشد و توسعه می شود ظرفیت کارآفرینی کشور است و اگر کشورها را با یکدیگر مقایسه کنیم، آنچه که باعث تفاوت می شود  درآمد سرانه کشورهاست که این درآمد  ناشی از  جمعیت کارآفرینان جامعه  است.

او می گوید: جمع کارآفرینان اهمیت فوق العاده ای و نقش ممتازی ایجاد می کند.

منظور  با بیان اینکه  رویکرد وزارت اقتصاد تسهیل کسب وکار و تشویق کارآفرینی  است و نگاه ما نگاه بخشی نیست،  افزود: به  عنوان مثال در سازمان مالیات وصول مالیات هدف ما نیست بلکه هدف ما آن است که مالیات را براساس موازین قانونی  دریافت کرده و  بتوانیم مودی مالیاتی را شناسایی کنیم،باید  برای  مالیات حق و قانون تعریف  کرده و آن را وصول کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: نباید  مالیات به یک عامل بازدارنده تبدیل شود، بلکه هدف ما تامین مالی دولت است؛ بنابراین اقدامات ما نباید زمینه ساز کاهش تولید شود، بلکه  ما  هرگونه تسهیل گری با دریافت مجوز قانونی انجام می دهیم.

معاون وزیر اقتصاد  گفت: امسال ۵ واحد درصد نرخ مالیات شرکت های تولیدی کاهش یافت و در سال آینده ۷ واحد درصد را  ما پشنهاد  داده ایم. از این رو  باید نظام اقتصادی و مالیاتی بیش ازهر چیز به تولید فکر کند.

 او  گفت: همچنین شرکت های بورسی  اگر درآمد  آنها زمینه ساز افزایش سرمایه شود، مشمول مالیات می شوند.

منظور گفت: امسال هم آستانه  بودجه  ۱۴۰۲ اعلام کرده ایم که معافیت  مالیاتی برای حقوق و دستمزد به ۸۴ میلیون  تومان  در سال و  در ماه به ۷ میلیون تومان  برسد.

 رئیس سازمان امور مالیاتی  توضیح داد: این اقدامات  اثر کاهنده ای در درآمدهای مالیاتی ما دارد، اما با این وجود اعتقاد داریم مالیات در کنار مردم و گروه های کم درآمد باید هزینه شود.

او گفت: برآورد ما حاکی است که درآمد مالیاتی حقوق و دستمزد ۵۵هزار میلیارد تومان در سال  برسد، اما مجلس میزان مالیات حقوق و دستمزد حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده  است؛ بنابراین  ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را از دست می دهد اما  اعتقاد داریم اگر لازم است در سال آینده به افراد   حقوق بگیر مساعد بیشتری شود سازمان مالیات آمادگی  دارد این اثر کاهنده را بپذیرد.

منظور  اظهار کرد: با توجه  به فرارهای مالیاتی و شناسایی بیشتر و موثر مودیان مالیاتی و بستن روزنه های فرار  این کاهش را جبران می کند.

 معاون وزیر اقتصاد  گفت: برای واحدهای تولید آسیب دیده شرایط ویژه ای را اتخاذ  کرده ایم. 

منظور یادآور شد: ما برای سال آینده آستانه معافیت حقوق و دستمزد را به ۸۴ میلیون تومان در سال یا ۷ میلیون تومان در ماه افزایش دادیم اما مجلس دیروز با مصوبه خود این آستانه معافیت را به ۱۲۰ میلیون تومان در سال یا ۱۰ میلیون تومان در ماه افزایش داد که اثر بسیار کاهشی در درآمد مالیات حقوق و دستمزد خواهد داشت.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی امسال وصول ۵۵هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از حقوق و دستمزد پیش بینی شده که ما با افزایش آستانه معافیت به ۷ میلیون تومان در ماه برآورد کردیم این رقم در سال آینده به ۵۴ هزار میلیارد تومان برسد. در شرایطی که حقوق در سال آینده با ۲۰ درصد افزایش مواجه خواهد شد، اما با تدبیر مجلس در مصوبه روز گذشته که آستانه معافیت را به ۱۰ میلیون تومان در ماه افزایش داد. برآورد می‌شود کل درآمد حقوق و دستمزد سال آینده به ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد یعنی با ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش درآمد مالیاتی همراه خواهیم شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار