وزیر امور اقتصاد و دارایی  گفت: شرکت‌ها و فعالان اقتصادی بدانند از طریق کمک به نهاد خیریه بخشی از وظیفه پرداخت مالیات خود را ادا کردند.

 آقای احسان خاندوزی در نشست هم اندیشی نقش مالیات در مسئولیت‌های اجتماعی  گفت: دولت برای اهداف عام المنفعه دو ابزار در اختیار دارد.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی،  یک ابزار حمایتی مانند یارانه، وجوه بلاعوض، بودجه در اختیار نهادهای حمایتی و پوشش فقرا و بیماران و… و ابزار دوم شیوه حمایت غیرمستقیم دولت یعنی است به جای عاملیت دولت بازیگرانی که خود عامل هستند از سوی دولت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

او می گوید: ماده ۱۷۲ از جنس دوم است. از سال ۱۳۶۶ که قانون مالیات بعد از انقلاب تغییر کرد تا امروز مسیر حمایت از این ماده گشاده‌تر شده است. در ابتدا دامنه شمول محدودتری داشت اما به مرور گسترده ترشد. در هشت سال قبل از سال ۱۴۰۰ ، ۲۵ نهاد از حمایت‌ها استفاده میکردند و در دولت جدید ۲۵ نهاد خیریه به فهرست مشوق‌های مالیاتی اضافه شدند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: شرکت‌ها و فعالان اقتصادی بدانند از طریق کمک به نهاد خیریه بخشی از وظیفه پرداخت مالیات خود را ادا کردند. در سال قبل بیش از ۶۰۰۰ شرکت در اقتصاد ایران و ۱۰۰۰ شخص حقیقی به جای پرداخت مالیات از انجمن‌های خیریه استفاده کردند.

او می گوید: همچنین در سال قبل حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان از مجموع درآمدی که سازمان می توانست شناسایی و ۱۲۰۰ میلیارد مالیاتی که میتوانست وصول کند از طریق انجمن‌های خیریه به جامعه تزریق شده است.

خاندوزی افزود: همانطور که دولت نگران کاهش مالیات واحدهای تولیدی نبود از حمایت از حوزه خیرین نیز نگران نیست.

او می‌گوید: از وقتی مصوبه مولد سازی تصویب شد وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد زمانی که ملکی مازاد در حوزه آموزش و پرورش وجود داشته باشد الزامی نیست که طرف پیمانکاران دولتی باشد بلکه می‌شود توسط خیرین تکمیل توسعه داد و این اقدام از طریق مولد سازی امکان پذیر است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار