آیین نکوداشت عبدالحسین زرین کوب به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد او با عنوان زرین روزگاران در دانشگاه تهران برگزار شد.

آیین نکوداشت عبدالحسین زرین کوب به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد او با عنوان زرین روزگاران در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این آئین استاد رضا عبداللهی مدیر انجمن شعر و ادب استان تهران دقایقی به شعرخوانی پرداخت، یک مستند ۲ بخشی درباره زندگی استاد زرین کوب از زبان همکاران و برادرزاده او پخش شد، رونمایی از تابلو نقاشی استاد زرین کوب دیگر بخش این آئین بود؛ این تابلو نقاشی از مراد فتاحی است.

دکتر عبدالرضا سیف رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در آیین گفت: سخن از استاد گفتند بسیار سخت است و باید از محضر استادانی که شاگردان عبدالحسین زرین کوب بوده اند، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امروز تالاری به نام استاد زرین کوب نامگذاری و از سردیس ایشان هم رونمایی میشود.

سیف گفت: استاد زنده و آثار فراوان و ارزنده‌ای از او در حوزه فرهنگ و تاریخ ایران به جا مانده است، زیرا استاد قلبش برای ایران می‌تپید.

به گفته سیف، استاد ۲ قرن سکوت را در اوج جوانی و در دهه ۳۰ منتشر کرد و استاد مطهری هم دو جلد کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را منتشر کردند؛ در سال ۱۳۳۶ استاد زرین کوب گفت که من کتاب ۲ قرن سکوت را در اوج جوانی نوشتم و ابایی ندارم که بگویم در برخی جا‌ها اشتباه کرده ام، البته استاد زرین کوب در کتاب‌های بعدی از جمله بامداد اسلام از اسلام تجلیل کرد.

سیف گفت: استاد زرین کوب اسیر افراط گرایی، تقلید و مکتب‌های ساختگی نشد؛ برخی امروز ادبیات را به حاشیه بردند، اما استاد به متن اعتقاد داشت.

در پایان این آئین هم از تمبر و سردیس استاد زرین کوب اثر، ولی الله راهدار رونمایی شد.

همچنین از جمله مهمانان مهم و ویژه این آیین دکتر روزبه زرین کوب و استاد شفیعی کدکنی بوده است.

سردیس استاد زرین‌کوب

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین نکوداشت زنده یاد استاد عبدالحسین زرین کوب
به نام خداوند جان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین
خاک گوهر خیز ایران اسلامی و جغرافیای پر رمز و راز این سرزمین الهی در دامان پر مهر خود مروارید های درخشانی را پرورانده است که جملگی عشق به وطن و نگاهبانی و نگهداری از مواریث گرانبهای این سرزمین کهن را وظیفه ذاتی خویش دانسته اند.
استاد فرزانه دکتر عبدالحسین زرین کوب، تاریخ نگار، عرفان پژوه، ادیب و مترجم نامدار ایران زمین در زمره این مروارید های درخشان است که با قلمی استوار و نثری روان آثاری ماندگار از خود به یادگار گذاشته است، آثار گرانسنگی همچون پله پله تا ملاقات خدا، بامداد اسلام، ارزش میراث صوفیه، سر نی و دیگر پژوهش ها و جستارهای ژرف و وزین که ریشه ای عمیق در تاریخ، ادب و دارند.
استاد زرین کوب شخصیتی از دیار بروجرد و لرستان قهرمان است که با دلی سرشار از عشق به ایران و ایرانی با تعمق ناب خود در باب ادب و عرفان و گام نهادن در هزار توی تاریخ، ساختار دیوار تاریخ ادبی و معرفتی ما را تکمیل می کند.
ایشان در نوشته های خود، چه آن هنگام که در باب ادب فارسی سخن گفته، چه آنجا که به تاریخ ایران و اسلام پرداخته و چه آنگاه که دل در گرو تصوف و عرفان داشته است، همیشه با خاطره این مرز و بوم زندگی کرده و ایران همواره در یاد و خاطره ایشان جاودانه بوده است.
آثار و رشحات قلمی این خدمت گزار فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و از محققان تاریخ نگاری، دروازه ورود به معانی باطنی متون عرفانی و ادبی، و دری به باغ سبز رنگ حکمت و دانایی است و به تحقیق هر یک از آثار ایشان از توانایی مثال زدنی وی در تصحیح متون کهن و تبلیغات ارزنده ادبی و تاریخی حکایت می کند.
از سوی دیگر در زمانه ای زیست می کنیم که جریان گفتمان غالب جهانی سوادی تبین نه تنها ماده جهان که معنای جهان را در سر دارد و گمراهه ها یا بی راهه هایی که جز وحشت نمی افزایند، به منزله راه صواب معرفی می کنند. از این رو در این نبرد تبینی، توجه به مفاخر و بزرگان ادبی ، علمی و فرهنگی و دینی می تواند به مثابه راهبرد استحکام هویت ملی تلقی گردد؛ به ویژه از آن رو که بعد هویتی این فرزانگان می تواند فرهنگ عمومی را برکشد و نسل نوجوان و جوان را به سرچشمه های اصیل حکمت و دانایی رهنمون نماید.البته سزاوار است که جوانان نیز در عمل با این فرزانگان و روش و منش آنها آشنا شوند و اخلاق علمی و روش تحقیقی این نوابغ را سر لوحه ی فعالیت های خویش قرار دهند.
در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره ی زنده یاد دکتر عبدالحسین زرین کوب، وظیفه خود می دانم از تلاش های برپاکنندگان آیین نکوداشت صدمین زاد روز این استاد فرزانه صمیمانه قدردانی نموده و مراتب سپاس و امتنان خود را به همه بزرگوارانی که با شرکت در این نشست وزین علمی و ادبی، به معرفی هر چه بیشتر ابعاد شخصیتی و علمی آن ادیب برجسته و دیگر مفاخر ایران عزیز اسلامی اهتمام دارند ابراز نمایم و در همین جا اطمینان می دهم که دولت مردمی از هیچ کوششی برای تکریم و تجلیل از فرهیختگان این سرزمین دریغ نخواهد کرد و دستگاه های فرهنگی را هم بدین امر مهم بیش از پیش ترغیب و تشویق و حمایت جدی می نماید.

برچسب ها: شعر ، ادبیات ، شاعر معاصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار