یک مقام روس می‌گوید ادعای آژانس انرژی اتمی مبنی بر وقوع انفجار‌های قوی در زاپروژیا صحیح نبوده و تحریک‌آمیز است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اوکراین انفجار‌های قوی رخ داده و مجدداً خواستار ایجاد منطقه امنیتی در اطراف آن شد.

به گزارش الجزیره، یک مقام روسی به سرعت اظهارات رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد کرد و گفت نهاد سازمان ملل می‌گوید مسکو نمی‌تواند ایمنی هسته‌ای نیروگاه را حفظ کند.

گروسی که هفته گذشته از اوکراین بازدید کرد، روز پنجشنبه ادعا کرد ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور معمول از انفجار‌های نزدیک نیروگاه گزارش می‌دهند. وی در بیانیه‌ای گفت: «دیروز، حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی هشت انفجار قوی شنیده شد که باعث لرزش شیشه‌های دفتر کارخانه شد و امروز هم صدای بیشتری شنیده شد.»

رنات کارچا، مشاور رئیس Rosenergoatom، شرکتی که نیروگاه‌های هسته‌ای روسیه را اداره می‌کند، گفت اظهارات گروسی بی‌اساس است. او گفت: «من فقط می‌توانم این گفته را یک اظهار تحریک‌آمیز بدانم. قبل از ارائه چنین اطلاعاتی باید آن را بررسی کنید و ثابت کنید که این اطلاعات مبتنی بر شایعه نیست».

وی در ادامه گفت: «از یک طرف، آن‌ها می‌خواهند نشان دهند که کار مفیدی انجام می‌دهند. از سوی دیگر، دوباره در افکار عمومی غرب تردید ایجاد می‌کنند که روسیه به نوعی نمی‌تواند ایمنی هسته‌ای یک نیروگاه را حفظ کند».

گفتنی است، گروسی اعلام کرده در آینده نزدیک مذاکرات جدیدی با مقامات روسیه در خصوص مسائل مربوط به ایمنی هسته‌ای خواهد داشت.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در شهر «انرهودار» اوکراین بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و یکی از ۱۰ نیروگاه بزرگ جهان است. کنترل این نیروگاه در اوایل ماه مارس سال میلادی گذشته به دست روسیه افتاد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار