به باور کارشناسان، کاهش ارزش پول عراق اجرای تدابیر سختگیرانه آمریکاست تا بانک‌های عراقی پایبندی بیشتری به مقررات سوئیفت داشته باشند.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز درباره کاهش شدید ارزش پول ملی عراق به نقل از کارشناسان نوشت، آنچه رخ داد تا حدودی به علت آغاز اجرای تدابیر سختگیرانه‌ای است تا بانک‌های عراقی پایبندی بیشتری به مقررات نظام پرداخت‌های مالی سوئیفت داشته باشند. شرایط تحمیلی آمریکا، عامل سقوط ارزش پول ملی عراق است

آمریکا اعلام کرده است رعایت این مقررات برای دسترسی عراق به دارایی‌های دلاری‌اش در بانک مرکزی آمریکا، ضروری است.
این روزنامه به نقل از دو منبع مطلع افزود: موضوع همچنین مربوط به اقدام آمریکا در اجرای ضوابط سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از انتقال پنهان دلار از عراق به ایران و سوریه است.

این تصمیمات با افشایی رسوایی فساد که سرقت قرن خوانده می‌شود، همزمان شده است. مقامات بانک مرکزی عراق در این اختلاس دست داشته اند و گفته می‌شود دو و نیم میلیارد دینار از اموال سازمان مالیات‌های این کشور در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ اختلاس شده و بخشی از آن برای خرید دلار هزینه شده است.

مقامات دولتی و سیاسی عراق، رویکرد جدید آمریکا علیه کشورشان را تنبیهی توصیف می‌کنند.

دیروز، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در واکنش به اعتراضات گسترده به افزایش قیمت دلار، رئیس بانک مرکزی در این کشور را برکنار کرد. با تشدید اقدامات دولت عراق برای مهار قیمت ارز، قیمت دلار در بازار‌های این کشور کاهش شدید را نشان داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
کورخود بینای مردم
خوتون رو فراموش کردید که واحد پول ایران رو افغانستان هم قبول نداره
آخرین اخبار