یکى از اسرار عجیب خلقت، نر و مادگى موجودات است. اگر در حیوان و گیاه این واقعیت وجود نداشت، تولید و تکثیر مطلقا معنایی پیدا نمیکرد؛ ولى خداوند با این وسیله نقص عالم را جبران و آن را پیوسته به سوى کمال میراند. بشر با فکر ساده خود ابتدا آن را فقط در انسان و حیوان میدانست و در اثر پیشرفت علم احساس کرد که این واقعیت در عالم گیاه نیز حکمفرماست و اگر نباتات بوسیله حشرات و بادها تلقیح نگردند میوه بدست نخواهد آمد. قرآن کریم پا را از همه فراتر نهاده و مسئله نر و مادگى را در تمام موجودات اعلان میکند اعم از زنده و غیر زنده.
بیشتر بخوانید
بسیارى از مفسران زوج را در آیات قرآن به معنى اصناف مختلف موجودات این جهان مىدانند که به صورت زوج زوج درآمده است. مانند شب و روز، نور و ظلمت، دریا و صحرا، خورشید و ماه، نر و ماده، و غیر اینها. زوجیت در اینگونه آیات مىتواند اشاره به معنى دقیقترى باشد، زیرا واژه زوج را معمولا به دو جنس نر و ماده مىگویند، خواه در عالم حیوانات باشد یا گیاهان. حتی تمام نیروهاى مثبت و منفى را نیز شامل مىشود، و با توجه به اینکه قرآن کریم در آیه ۴۹ سوره ذاریات مىگوید:
از همه موجودات، نه فقط موجودات زنده؛ مىتواند اشاره به این حقیقت باشد که تمام اشیاء جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروز از نظر علمى مسلم است که اتمها از اجزاء مختلفى تشکیل یافتهاند، از جمله اجزایى که داراى بار الکتریسته منفى هستند، و الکترون نامیده مىشوند، و اجزایى که داراى بار الکتریسته مثبت هستند و پروتون نام دارند؛ بنابراین الزامى نیست که شىء را حتما به معنى حیوان یا گیاه تفسیر کنیم، و یا زوج را به معنى صنف بدانیم. (تفسیر نمونه، ج ۲۲، ص ۳۷۶)
قرآن و بیان قانون زوجیّت عمومى مخلوقات
در قرآن کریم موضوع زوجیت در مورد همه موجودات اعم از انسان، حیوانات، گیاهان و جامدات توضیح داده شده است. زوجیت به معناى دو تا بودن، نر و ماده بودن میآید و قرآن کریم در آیات متعدد به زوجیت گیاهان بلکه همه اشیاء اشاراتى کرده است. این آیات عبارتند از:
در آیه ۴۹ سوره ذاریات مىخوانیم: وَمِنْ کُلِّ شَىْء خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ و از هر چیز یک جفت آفریدیم، (و اینها همه براى آن است که) شاید متذکّر شوید. برخى نیز به این آیه براى اثبات زوجیت اتم (الکترون و پرتون) استناد کردهاند. (القرآن و العلم الحدیث، ص ۱۵۶- ۱۵۷)
در آیه ۳۶ سوره یس مىفرماید: سُبْحَانَ الَّذِى خَلَقَ الاْزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الاْرْضُ وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لاَ یَعْلَمُونَ؛ منزّه است کسى که تمام زوجها را آفرید، از آنچه زمین مىرویاند، و از خودشان، و از آنچه نمىدانند، این آیه با وضوح بیشترى، گستردگى زوجیت را در گیاهان و انسانها و اشیایى که از محدوده علم بشر بیرون است بیان مىکند.
تحقیقات علمى اثبات کرده که تمام موجودات جهان ماده، از اجزاى بسیار کوچکى به نام اتم تشکیل شده، و این اجزاء که در گذشته به عنوان موجود نشکن (اجزاء لاتَتَجَزى) شناخته شده بود و به همین دلیل نام اتم (به معناى نشکن) براى آن انتخاب کرده بودند.
هنگامى که اتم را شکافتند، آن را مرکب از اجزایى که عمدتاً الکترونها ـ ذرات گردنده اتم که داراى بار منفى الکتریسیته هستند ـ و پروتونها ـ هسته اتم که داراى بار الکتریسته مثبت است ـ یافتند؛ و به این ترتیب معناى دقیقترى از زوجیت در تمام ذرات عالم هستى، یعنى وجود دو شئ نر و ماده، مثبت و منفى، فاعل و قابل به دست آمد که هیچ استثنایى نیز براى آن وجود ندارد.
بعضى از مفسران بسیار قدیم با الهام گرفتن از آیات فوق با صراحت گفتهاند که منظور از زوجین در آیات فوق همان جنس نر و ماده است. (مجمعالبیان، ج ۹، ص ۱۶۰/تفسیر قرطبی، ج ۸، ص ۵۴۷۰)
در سوره رعد آیه ۳ میفرماید: از هر گونه میوهاى در آن (زمین) جفت جفت قرار داد. روز را به شب پوشاند قطعا در این امور براى مردمى که تفکر میکنند، نشانههاى وجود دارد. همین مضمون در آیه ۵۲ سوره رحمن و ۵۳ سوره طه آمده است.
سوره شعراء آیه ۷. مگر در زمین ننگریستهاند که چقدر در آن از هر گونه جفتهاى زیبا رویانیدهایم قطعا در این [هنرنمایی]عبرتى است. این مضمون در سوره حج/ ۵- لقمان/ ۱۰- ق/ ۷- طه/ ۵۳ نیز آمده است.
در سوره یس آیه ۳۶ میفرماید. پاک خدایی که از آنچه زمین میرویاند و نیز از خودشان و از آنچه نمیدانند، همه را نر و ماده گردانیده است.
در اعراف آیه ۱۸۹ میفرماید: اوست آن کسى که شما را از نفس واحدى آفرید و جفت وى را از آن پدید آورد تا بدان آرام گیرد؛ و در آیه ۴۵ سوره نجم میفرماید: و اوست که دو زوج نر و مادّه را آفرید؛ و از او دو زوج مرد و زن آفرید! (قیامه، ۳۹)
نتیجهگیری
با توجه به خلقت زوجیت و ذکر آنها در آیات چهار مورد نتیجه گرفته میشود:
۱- عالم بر اساس زوجیت خلق شده و خداوند هیچ چیزی را تک و فرد نیافریده است پیس زندگی تجردی که الان در دنیا تبلیغ میشود بر خلاف سنت خلقت عالم است.
۲- خلقت زوجیت بر اساس مذکر و مونث و نر و مادگی است. از این نوع خلقت متوجه میشویم که همجنسگرایی بر خلاف سنت الهی و مردود است.
۳- خلق زوجیت در عالم برای تکثیر و تولید مثل است و اگر مردم بر خلاف این سنت الهی به سمت همجنسگرایی گراییده شوند، تکثیر و تولید مثل متوقف شده و نهایتا به نابودی جهان میانجامد.
۴- آیه ۱۸۹ سوره اعراف آرامش و آسایش را در کنار جفت و زوج خود بیان میکند؛ و سبب سکون نفس واحد همان زوج است و این مطلبى است که علم بیان کرده که سکون پروتون و الکترون به خاطر اختلاف و تساوى آنها در برق است. (القرآن و العلم الحدیث، ص ۱۵۴- ۱۵۷) و اگر دو همجنس در کنار هم قرار گیرند، چون مثبت و منفی نیستند؛ آرامش و سکون را برای آنها در پی نخواهد داشت.
منبع: تبیان