معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی بر لزوم کنترل چرای دام‌ها در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه تاکید کرد.

آقای مختاری با تاکید بر لزوم حفاظت و قرق اراضی حاشیه دریاچه ارومیه گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه ۱۵۰۰ هکتار از اراضی شرق دریاچه ارومیه در محدوده شهرستان آذرشهر در راستای طرح‌های مقابله با بیابان زایی بوته کاری شده است که اجرای این طرح تاثیر بسزایی در تثبیت خاک و جلوگیری از ایجاد ریزگرد‌ها در این منطقه داشته است.

وی افزود: ۳۲ هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه نیز جهت پیشگیری از فرسایش قرق و حفاظت می‌شود و در همین راستا نیز در شهرستان عجب‌شیر حدود ۴۱ کیلومتر باد شکن غیر زنده برای جلوگیری از وقوع ریزگرد‌های نمکی احداث شده است.

آقای مختاری از پایش محدوده شرق دریاچه ارومیه نیز خبر داد و گفت: در این منطقه سه‌ایستگاه پایش ایجاد شده که توسط دانشگاه ارومیه مدیریت می‌شوند.

وی با بیان اینکه بادشکن‌ها و عملیات بیولوژیک در کاهش میزان ریزگرد‌ها مؤثر بوده است، افزود: قرق منطقه و دامداری یکی از مشکلات ما در منطقه است. پوشش گیاهی این مناطق در حدی نیست که به عنوان علوفه مورد استفاده دامداران قرار گیرد و فقط نقش حفاظتی در برابر ایجاد ریزگرد‌ها دارد، اما این در حالی است که برخی دامداران منطقه از سال‌های پیش پروانه چرای دام دارند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: ما هشت سال است که این منطقه را قرق کرده‌ایم و دامداران منطقه هم پروانه چرای دام دارند و یکسری از آن‌ها هم از طریق همین دامداری ارتزاق می‌کنند و باید حقوق این افراد تعیین تکلیف شود.

آقای مختاری تأکید کرد: ضروری است اقدامات لازم در راستای تغییر معیشت و مشاغل جایگزین برای اهالی ساکن حاشیه دریاچه ارومیه صورت پذیرد، به نحوی که جذابیت دامداری برای مردم کم رنگ شده و صرفه اقتصادی نداشته باشد تا از این طریق بتوان علاوه بر تضمین معیشت مردم، عرصه‌های طبیعی منطقه را حفاظت کرد.

وی در پایان افزود: متأسفانه خاک منطقه مستعد فرسایش است و کنترل چرای دام‌ها تا حد زیادی می‌تواند مانع ایجاد ریزگرد‌ها شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار