اسعدی گفت: بندر خرمشهر از مهم ترین بنادر تجاری ایران در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و مطالعات برای احداث ترمینال کانتینری در این بندر آغاز شده است.

آقای نورالله اسعدی گفت: بندر خرمشهر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهم ترین بنادر تجاری ایران در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.

به گفته او، این بندر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس شناخته می شود.

به گفته مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، طول اسکله بندر خرمشهر ۳.۵ کیلومتر است و ۴.۵ متر عمق و ۱۲۳ هزار متر مربع انبار سرپوشیده دارد و به همه مدل های حمل و نقلی وصل است. تعداد شناورها و تناژ کالا در ۹ ماهه ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶.۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

او گفت‌: مطالعات برای احداث ترمینال کانتینری با قابلیت پهلوگیری کشتی های کانتینری تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ هزار TIU در بندر خرمشهر آغاز شده است. ظرفیت اسمی حمل کالا در بندر خرمشهر از ۵میلیون تن به ۱۰ میلیون تن رسیده است .

اسعدی افزود: دو سرویس رفت وبرگشت به مقصد کویت به صورت هفتگی انجام می شود به طوری که ۲هزار مسافر در روز جابه جا شده و ظرفیت کشتی ۲۲۰ مسافر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر گفت: مدل های مختلف حمل و نقل زمینی، آبی و ریلی در این بندر واقع شده و این یکی از مزیت های اصلی خرمشهر است.

او درباره لایروبی بنادر گفت: ایران آمادگی لازم برای لایروبی بنادر خوزستان از جمله اروند را دارد .

اسعدی ادامه داد: ۷ هزار تن کالای اموال تملیکی در بندر خرمشهر قرار دارد. در این بندر طی ۹ ماهه امسال ۱ میلیون و۵۰۰ هزار تن صادرات و ۱۸۲ هزار تن واردات داشته ایم که ۲۸ درصد افزایش داشته است. میزان تخلیه کانتینری ۱۵ هزار TIU رشد دارد.

به گفته اسعدی، بندر خرمشهر زیرساخت برای نگهداری و انبارداری و همچنین واردات دارد اما واردات خودرو در پس کرانه بندر لنگه بوده است.

او گفت‌: نشست ایران و کویت بعد از ۸ سال در کویت انجام شد و مصوبات خوبی هم داشت که یکی از این مصوبات پرهیز از معطلی بی مورد شناور ها است همچنین ایجاد ۱۰ نمایندگی کشتیرانی در دستور کار قرار گرفته است.

اسعدی افزود: پیش از این ورود شناورهای سنتی به این کشور ممنوع بوده که در حال حاضر و با رایزنی های صورت گرفته تمام شناورهای سنتی و فایبرگلاس وارد بنادر کویت می شوند.

او گفت: پیگیر تخفیف ۳۰ درصد سود بازرگانی هستیم که با اجرای این تخفیف در بندر خرمشهر شاهد استقبال بیشتر شناورها خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار