شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی وعده داد که با وجود مشکلات، تصفیه خانه فاضلاب تا پایان سال، به صورت کامل بهره برداری شود.

هوشمند مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: تفاهم نامه‌ای با پیمانکار پروژه صورت گرفته، به نحوی که هم اکنون کارگاه فعال است، اما مشکلات حقوقی همچنان مثل بختک روی سر این پروژه سایه انداخته و باعث کندی پروژه شده است، البته هوشمند این وعده را هم می‌دهد که با وجود همه مشکلات، آخر امسال تصفیه خانه چرمشهر به صورت ۱۰۰ درصدی به بهره برداری خواهد رسید.

او افزود: تصفیه خانه چرمشهر هم اکنون با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و با برنامه ریزی‌ها و پیگیری‌هایی که از سوی مشاور و پیمانکار صورت گرفته تا پایان سال به صورت ۱۰۰ درصدی به بهره برداری می‌رسد.

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: بخش فیزیکی تصفیه خانه چرمشهر راه اندازی شده و تنها بخش کوچکی از کار رفع آلایندگی فاضلاب شهرک صنعتی را انجام می‌دهد و بخش بیولوژیکی که بخش اصلی تصفیه خانه چرمشهر است تا پایان سال تکمیل می‌شود و در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

هوشمند بیان کرد: یکی از دلایلی که باعث تاخیر در بهره برداری از این پروژه شد، مشکلات حقوقی بود که برای پیمانکار از بابت افزایش نرخ ارز پیش آمد، قرارداد پیمانکار در سال ۹۶ منعقد شد و قرار بود در سال ۹۹ پروژه را تکمیل کند، اما افزایش‌هایی که در نرخ ارز به وجود آمد و به تبع آن موجب افزایش قیمت تجهیزات نیز شد، باعث شد که پیمانکار نتواند هزینه‌های خود را تامین کند.

او تصریح کرد: پیمانکار پروژه تصفیه خانه چرمشهر درمدت زمان توقف این پروژه به داور شورای عالی فنی کار کشور مراجعه می‌کند و همین موضوع باعث طولانی‌تر شدن روند اتمام پروژه می‌شود، دو سال از مراجعه پیمانکار به این شورا می‌گذرد، ولی تاکنون این شورا رای نهایی خود را اعلام نکرده است، اگر این شورا در اعلام پاسخ خود تسریع کند روند پروژه هم تسریع می‌شود.

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تاکید کرد: یک فاصله زمانی در قرارداد پروژه تصفیه خانه چرمشهر به وجود آمد، آن چیزی که پیمانکار پروژه بابت آن به شورای عالی فنی کار کشور مراجعه کرده بود برای اصلاح تفاوت نرخی بود که در قرارداد به وجود آمده بود که هنوز رای این شورا به ما اعلام نشده است.

هوشمند با بیان این که عملیات ساختمانی تصفیه خانه چرمشهر عملا به اتمام رسیده است، اظهار کرد: هم اکنون خرید برخی از تجهیزات باقی مانده است، تاکنون ۲۲ میلیارد تومان برای تصفیه خانه چرمشهر هزینه شده و این موضوع را که با چه میزان اعتبار به تکمیل برسد، باید شورای عالی فنی کار به ما اعلام کند.

او با اشاره به اینکه تصفیه خانه چرمشهر ظرفیت تصفیه ۳ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز را دارد، افزود: کل فاضلاب تولیدی شهرک صنعتی چرمشهر ۲ هزار متر مکعب است و اگر تصفیه خانه چرمشهر به بهره برداری برسد مشکل اصلی فاضلاب در کشف رود حل خواهد شد، ضمن این که این تصفیه خانه یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه خانه‌هایی است که در کشور احداث می‌شود.

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب تصفیه شده و نشده در شبانه روز وارد کشف رود و ۷ هزار هکتار زمین کشاورزی با فاضلاب جاری در کشف رود نیز آبیاری می‌شود که زیر ۹ درصد آن زمین‌ها بعد از چرمشهر قرار دارند، حجم فاضلاب تصفیه شده و نشده جاری ناشی از شهرک صنعتی چرمشهر زیر یک درصد است و آن زمین‌ها هم در انتهای حوزه کشف رود واقع شده است.

هوشمند بیان کرد: شهرک صنعتی مکلف است این منبع آلودگی را برطرف کند که حتی یک قطره فاضلاب به کشف رود سرازیر نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.