به همت گروه عملیات دریایی بندر شهید رجایی دومین نفتکش ۳۲۰ هزار تنی در مجتمع ایزوایکوی بندرعباس پهلو گرفت.

اسماعیل مکی‌زاده معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: عملیات یدک‌کشی و پهلودهی دومین نفتکش سوپرتانکر غول پیکر ۳۲۰ هزار تنی به همت گروه عملیاتی بندر شهید رجایی در مجتمع کشتی سازی بندرعباس (ایزو ایکو) با موفقیت انجام شد.

مکی زاده گفت: گروه عملیات دریایی بندر شهید رجایی برای دومین بار با بهره گیری از تجربه و تخصص خود با ایمنی کامل موفق به پهلودهی این شناور در مجتمع کشتی سازی بندرعباس (ایزو ایکو) شد.

او گفت: عملیات داکینگ شناوری با این ابعاد در داخل کشور ایران برای دومین بار است که انجام شده چرا که تا پیش از این، شناور‌های با این ابعاد باید برای انجام عملیات به یارد‌های تعمیرات کشتی در خارج از کشور مراجعه می‌کردند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: نفتکش یاد شده متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع «نفتکش غول‌پیکر» است که ۳۳۳ متر طول دارد.

به گفته مکی‌زاده، عملیات پهلودهی و انجام تخلیه و بارگیری این نوع نفتکش‌های سوپر تانکر به علت آبخور بالای آن‌ها (۲۲.۵ متر) و محدودیت‌های مانوری این دست از شناورها، تنها در پایانه‌های دریایی مخصوص مانند جزیره خارک صورت می‌گیرد.

او گفت: عملیات ورود کشتی‌ها به حوضچه خشک از پیچیده‌ترین عملیات‌های مانوری کشتی‌ها است که با توجه به ابعاد قابل توجه کشتی سوپر تانکر ناشا، برنامه‌ریزی دقیق توسط تیم عملیاتی بندر شامل راهنمایان، یدک‌کش‌ها، ملوانان طناب‌گیر و کارشناسان دریایی بندر شهید رجایی انجام و اجرایی شده است.

او گفت: تیم پایلوتیج (راهنمایی کشتی) اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با مرکزیت بندر شهید رجایی شامل نیرو‌های باتجربه در سال‌های اخیر موفق به انجام کار‌های ویژه‌ای در زمینه هدایت کشتی‌ها شده و زمینه خودکفایی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی را فراهم کرده است.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: این تیم ۳۵ نفره به عنوان سکانداران زبده عرصه حساس صنعت دریانوردی سالانه انجام بیش از ۱۰ هزار مورد عملیات راهنمایی کشتی‌های اقیانوس‌پیمای در حال رفت و آمد به بنادر استان را بر عهده دارند.

سوپر تانکر‌ها بزرگترین نفتکش‌های نفت خام در صنعت دریانوردی جهان هستند که شامل نفتکش‌های غول‌پیکر و نفتکش‌های کوه‌پیکر با ظرفیت بیش از ۱۶۰ هزار تن وزن قابل بارگیری (DWT) می‌شوند.

گفتنی است؛ عملیات هدایت، یدک‌کشی و پهلودهی یک فروند نفتکش سوپرتانکر غول‌پیکر ۳۲۰ هزار تنی در بندرعباس نخستین بار تیرماه سال ۹۸ انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.