کفش پاشنه بلند عاملی برای صافی کف پا در بانوان

بیش‌ترین عوارض صافی کف پا، برای بانوانی است که کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند.

دکتر علی ترکمان، متخصص ارتوپدی در گفت و گو با رادیو سلامت گفت: بیش‌ترین عوارض صافی کف پا، برای بانوان است. آن هم هنگامی که کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند و قوس کمرشان بیشترین آسیب را می‌بیند .در ناحیه کف پا، دو قوس داریم. یعنی یک قوس اصلی است که از ناحیه پاشنه پا شروع می‌شود و تا سر انگشت‌ها است که این انحنایی که به صورت طولی از ناحیه پاشنه تا ناحیه انگشتان پا است، قوس اصلی نام دارد.

وی ادامه داد: یک قوس هم در ناحیه خود قاعده انگشت‌ها داریم که عمود بر این قوس طولی است این قوس‌ها خاصیت فنری دارند و در ناحیه کف پا ایجاد می‌شوند که وقتی فرد روی زمین راه می‌رود و فشار می‌آورد، فشار کمتری به ناحیه کف پا وارد و فشار تقسیم می‌شود تا خستگی، درد و ناراحتی در ناحیه کف پا در پیاده روی‌های طولانی ایجاد نشود.

این متخصص ارتوپدی در ادامه افزود: افرادی که صافی کف پا دارند این دو قوس را یا کمتر از حد معمول دارند یا اصلا ندارند و ناحیه کف پا کلا روی زمین است و فنریت ندارد. این‌ افراد وقتی طولانی مدت پیاده روی می‌کنند، احساس خستگی در کف و ساق پا ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: قوس کف پا تا سن ده سالگی شکل می‌گیرد و به طور دقیق فردی که در سن پنج یا شش سالگی است یا زیر ده سال است مشخص نیست در آینده چه وضعیتی پیدا می‌کند و تا ده سالگی قوس‌ها شکل پیدا می‌کنند.

دکتر ترکمان در پاسخ به این پرسش که علت صافی کف پا چیست، بیان کرد: غالبا افرادی که صافی کف پا دارند، کل مفاصلشان اصولا از حالت عادی نرم‌تر است. نرم و شل بودن مفاصلشان اکثرا به این حالت است که معمولا ریشه ژنتیکی دارد و بیماری محسوب نمی‌شود.

وی در خصوص درمان صافی کف پا گفت: درمان قطعی ندارد و ساختار بدنی افراد به این شکل است. البته در موارد شدید عمل جراحی انجام می‌شود و یک سری تغییرات روی استخوان‌های مچ پا انجام می‌شوند که زاویه و شکل استخوان‌ها را تغییر داده و تاندون‌ها باید عوض شوهد؛ اما اغلب به صورت روتین نیست.

این متخصص ارتوپدی در پایان اظهار داشت: در حالت روتین، از کفی‌های طبی پا استفاده می‌شود. کفش‌های ورزشی و قوس دار مناسب‌ترین کفش برای افرادی هستند که صافی کف پا دارند. کفی و کفش‌ها هم درمان نیستند و فقط جلوگیری از عوارض را در پی دارد.

برچسب ها: کف پای صاف ، آسیب کمر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار