معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی ظلم به خاک است و در سال‌های آینده باعث از بین رفتن حاصلخیزی خاک می‌شود.

تورج نوروزی با اشاره به اهمیت حفظ خاک گفت: برای تشکیل یک سانتیمتر خاک، هزار سال زمان نیاز است و این مساله بیانگر اهمیت حفظ خاک است؛ موضوعی که کشاورزان باید به طور جد به آن توجه کنند.

او افزود: کاه و کلش تامین کننده بخشی از مواد مغذی مورد نیاز خاک است و اینکه کشاورزان در فصل برداشت کل کاه و کلش زمین را توسط دستگاه‌های کمباین برداشت می‌کنند تهدیدی جدی برای حیات خاک و حاصلخیزی آن است.

۱۶ عنصر اصلی در خاک وجود دارد که وجود این عناصر برای حاصلخیزی خاک و همچنین رشد گیاه ضروری است که به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان حفظ این عناصر در خاک برای پایداری و حاصلخیزی آن مستلزم رعایت نکاتی است که کشاورزان باید این نکات را در دستور کار خود قرار دهند.

مسایلی از جمله افزایش جمعیت، تغییر در بازار‌های جهانی و سلیقه مصرف عمومی موجب شده تا کشاورزان بدون آیش زمین اقدام به کشت چندین محصول در یک سال زراعی کنند، اما این کشت‌های پی در پی و پشت سر هم در یک سال زراعی موجب می‌شود تا فرصتی برای جایگزین شدن عناصر اصلی به خاک وجود نداشته باشد.

آقای نوروزی همچنین بهره‌برداری گسترده و کشت متنوع محصولات در یک سال زارعی و بی توجهی به تامین عناصر اصلی مورد نیاز خاک را در بلند مدت موجب کاهش حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۳:۳۸ ۰۱ دی ۱۴۰۱
هم زمین و هم هوا آلوده میشود با آتش زدن کاه و کلشی که نمیدانند چه حسنی و چه خواصی میتواند داشته باشد. تو شهر تو خوب بیدار میشیم نمیدونیم چرا دماغمان میسوزه؟ میتونه خاکبرگ درست کنه ولی یا اطلاعاتش کمه یا وسیله شو نداره. یا اصلا لجبازی میکنه. یا مثلا نخلو آتش میزنه. بهانه آفت کشی هم کاری نیست. خاکستر چه خاصیتی برای زمین داره؟ تازه زمین اگر موش داشته باشه راه داره. رسم داره. عناصر تشکیل دهنده خاک حاصلخیز باید بشناسه. یا تجربه رو بالا ببره. بیابان چیست؟ مزرعه خاک حاصلخیز لازم داره.