آقابزرگی گفت: قرار است ۶۵ درصد از سهام بانک رفاه به صورت بلوکی و مدیریتی در بازار سهام عرضه شود که تاثیر بسزایی بر این بازار خواهد گذاشت.

فردین آقابزرگی گفت: درحالی طی چند ماه گذشته بحث واگذاری سهام بانک رفاه در بورس مطرح شده که این موضوع با مخالفت‌های بسیار زیادی روبرو شده است، از یک طرف بدنه کارگری و بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی با توجه به مالکیت این سازمان بر بانک رفاه به صورت قطعی مخالف این کار هستند، زیرا معتقدند، این مسئله به فرآیند خدمات رسانی صندوق تامین اجتماعی به ذینفعان خود یعنی کارگرن، بازنشستگان و مستمری بگیران ضربه می‌زند.

کارشناس مسائل بازار سهام ادامه داد: همچنین با توجه به گردش مالی بالای این صندوق، نیاز به یک بانک عامل برای تامین اجتماعی از ضروریات است و برای بحث تامین منابع مالی به نوعی بانک رفاه کمک حال بسیار خوبی برای این سازمان است. این درحالیست که بانک رفاه نیز در بین بانک‌ها کشور بیشترین میزان تسهیلات خرد و قرض الحسنه را پرداخته کرده که این وام‌ها به کارگران و بازنشستگان پرداخت شده و در صورتیکه مالکیت این بانک تغییر کند، به نظر می‌رسد این اقدامات نیز امکان دارد کم رنگ شود.

او افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه قرار است، ۶۵ درصد از سهام بانک رفاه به صورت بلوکی و مدیریتی در بازار سهام عرضه شود، به نظر می‌رسد این موضوع بر روی بازار سهام نیز تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. این درحالیست که با بررسی درصد شناوری سهام بانک‌های دولتی واگذار شده در بورس به این نتیجه می‌رسیم، در تمامی عرضه‌هایی که انجام گرفته، تنها ۳۶ درصد از سهام بانک‌ها در بورس عرضه شده و به نوعی قابل معامله است و هنوز مالکیت و مدیریت این بانک‌ها به نوعی در دست دولت است.

کارشناس بازار سهام می گوید: اینکه چگونه این تصمیم اتخاذ شده که ۶۵ درصد از سهام بانک رفاه فروخته شود، خود جای تامل دارد. با توجه به وضعیتی که امروز بازار سهام با آن روبرو است، چنین عرضه‌ای قدر مسلم نقدینگی زیادی را می‌طلبد که با توجه به حجم پایین معاملات این روز‌های بورس، اگر این موضوع انجام شود، باز هم نقدینگی بیشتری از بورس خارج می‌شود، بنابراین در چنین وضعیتی اهالی بازار سهام نیز به نظر نمی‌رسد که با این موضوع موافقت باشند.

او گفت: با بررسی جوانب مختلف این موضوع، به نظر نمی‌رسد که در شرایط حاضر واگذاری سهام بانک رفاه به صلاح باشد و انجام این کار می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خود داشته باشد، بنابراین بهتر است که بانک رفاه کمافی السابق زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی باقی بماند و به خدمت رسانی به کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران مشغول باشد، از طرف دیگر با توجه به عملکرد مطلوبی که بانک رفاه در سال‌های گذشته از خود برجای گذاشته تغییر مالکیت نیز می‌تواند این عملکرد مناسب را تحت شعاع خود قرار دهد، بر این اساس نباید تغییری در این رابطه صورت بگیرد.

برچسب ها: بازار سهام ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار