بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است.
در بخشی از این مطلب وی به شبههای در خصوص «محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است» این چنین پاسخ میدهد: اولاً: فقها در مورد لاخافه الناس در تعریف محارب بحث کرده اند که قصد در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است، اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین اسلحه کشی و ترساندن دیگران سبب میشود به محض اسلحه کشی عنوان محارب بار شود با یا بدون قصد.
بیشتربخوانید
ثانیاً: ترساندن مردم یکی از مصادیق محارب است. صاحب جواهر معنای محاربه را به اسلحه کشی به منظور ترساندن هر فردی که ترساندنش حرام است (جواهر ج ۴۱، ص ۵۶۵) تعمیم داده است؛ بنابراین نمیتوان ادعا کرد که: اسلحه کشی با قصد حمایت از مردم و ترساندن نیروهای انتظامی و بسیجی محارب نیست، زیرا ترساندن (اخافه) نیروهای انتظامی نیز حرام است و مطابق با تعمیم صاحب جواهر فرد اقدام به اخافه ایشان نیز محارب است.
در بخش دیگری از مطلبی که دکتر کاظمی نوشته است شبههای دیگر مطرح میشود که «برخی از فقها از جمله مرحوم آیت الله خوئی و برخی شاگردان ایشان حد محارب را در تناسب با جرم دانسته اند لذا محاربی که فردی را نکشته است حکمش اعدام نیست.»
کاظمی در توضیح این شبهه نیز اینگونه مینویسد: حد محارب محل اختلاف فقهاست. فقها در این زمینه سه نوع فتوا دارند؛ نخست: اجرای حد در تناسب با جرم، اعدام تنها برای قتل. دوم: تخییر در اجرای حدود؛ یعنی انتخاب نوع مجازات به صلاحدید حاکم است و این صلاحدید در راستای صلاح جامعه است، لذا برای محاربی که قتل نکرده نیز میتوان حکم قتل صادر کرد. دسته سوم: گرایش به قول اول، اما عدم فتوا به آن. فتوای مطرح شده از امام خمینی (ره) در این دسته قرار دارد؛ عبارت فتوای امام این است: الاقوی فی الحد تخییر الحاکم بین القتل و الصلب و القطع مخالفاً و النفی و لا یبعد ان یکون الاولی له ان یلاحظ الجنایه و یختار ما یناسبها؛ امام در این فتوا اولاً از قول دوم (تخییر) با اقوی تعبیر فرموده اند ثاناً قول به تناسب مجازات با جرم را با عنوان «لا یبعد ان یکون الاولی» ذکر کرده اند که نشان میدهد به این قول فتوا نداده اند. اینکه افرادی چگونه این عبارت را برای مخالفت با حکم اعدام اخیر ذکر کرده است جای تعجب دارد.
کاظمی در پایان مطلب خود مینویسد:، اما سخن اصلی، بسیاری از فقها به قول دوم (تخییر) فتوا داده اند. شهید ثانی در مسالک شیخ مفید، سلار، ابن ادریس، محقق حلی و علامه حلی را از قائلین به تخییر در اجرای حکم معرفی میکند. (مسالک ج ۱۵، ص ۸) همچنین فاضل مقداد در کنزالعرفان از قول به عدم تخییر تعجب میکند و آن را خلاف ظاهر قرآن میداند. (کنز العرفان ج ۲ ص ۳۵۲) اعلام دیگری را میتوان ذکر کرد.
منبع: فارس
این ملعون رو آزاد میذاشتیم تا چند نفر دیگه رو هم قتل و عام کنه؟
ازمردم اخاذی میکنه حکمش اعدام نیست؟!!!
آنکه تواهوازسرهمسرشو باقمه میبره ونشون
مردم میده حکمش اعدام نیست؟!!!
چون خیلی اھل سخاوت و بخشندگی ھستن پس شکایتی ھم ندارن
می بخشن دیگہ نیازی بہ مراجعہ بہ پلیسی کہ ۳ ماہ ھی دارن تو پستاشون و کامنتاشون میکوبنشون ندارن
مراجعہ میکنن جنگلھای کشورھای مورد علاقشون ھمون قانون جنگل اربابشون پیش میگیرن
در ضمن ما اسامی ھمشون یادمون میمونہ کہ در زمان اتفاق یادآوری کنیم تشریف ببرن جنگلھای مورد علاقشون
اون فلسطینی که تو اسرائیل با چاقو به مردم حمله کرده رو باید چیکار کرد؟
اول نابودی تمام داعشی های ارازل و اوباش منافق بعد رسیدگی به مسائل کشور
Yjc تو هم این قدر این کامنت رو تایید نزن دیگه..
سکه۱۸
پراید اشغال۲۵۰
۵۰ متر مسکن ۵ میلیارد
لباس شخصی هایی که حتی به رهگذران عادی هم رحم نمیکنن
اینا حکمشون چیه؟
نیروهای امنیتی چه گناهی پاشتند و به چه جرم نداشته ایی اینگونه وحشی وار و داعشی وار از پشت سر تیر و شمشیر خوردند و با چاقو تکه تکه و ریز ریز شدند
کجای دنیا اغتشاشکرهای بد ذات و پلید و داعشی صفت و تروریست زاده نیروهای امنیتی و دینی خود را اینگونه و ناجوانمردانه و ناخودآگاه و هفتاد نفری بر سر نوجوانی میریزند و آن عزیزان حافظان دین و امنیت را اینگونه شهید میکنند
حال سزای عمل تروریست بی رحم و یا تحزیه طلب و یا برانداز و یا برهم زنندگان امنیت را باید کوبنده و قاطعانه داد و هیچ باک و هراسی هم نداشت جز پروردگار جهان
#مبارزه با تروریست های داعشی و داعشی صفت داخلی
#قاطعیت
#اعدام تروریست
به اعدام دادگاهی اعتراض نمیکنند
فعلاً اغتشاشگران فاسد و نجس شورشی ارازل و اوباش مشکل مملکت هستند
دیوار خونه من بلنده پس تا اون موقعه که دزد از من نزده پس منم با دزد کاری ندارم.
البته دورغگو کم حافظه است
و این مورد در دروغگویی که صدها اکانت داره بیشتر صادقه
مثل معلمان و بازنشستگان عمل کنید و در مقابل مجلس مثل انسان های متمدن و بافرهنگ تجمع کردند و با پلاکارد اعتراض خود را نشان دادند و آخر هم نتیجه گرفتند
نه مثل وحوش داعشی
بعد اگه شما و خانوادت در آنجا بودی آنجا می ماندی یا فرار می کردی ؟
عجب نفهمی هستی
دستشان بی بلا ،درود
مثل قتل محاربه و زنا و .....
مواد مخدر هم اعدام برای کسانی است که مواد زیادی حمل کردند نه برای ساقی و خورده فروش
سرعت عمل را باید از پلیس آمریکا یاد گرفت
یا از آمریکا و بی بی سی میترسیم یا از خدا
اگه از خدا میترسید حکم خدا اعدامه
پس درنگ نکنید و هر خلافی صورت میگیره باید محاکمه هم صورت بگیره
همش میترسید که اینکارو کنیم چی میشه
هیچی نمیشه... رسانه داره و خوب بلده شما رو از وظایف اصلیتون باز داره عین شیطون، هرچی نباشه شیطان بزرگه... (این جمله حضرت امام (ره) با توجه به بصیرتی که داشتن بیان فرمودند)
بابا این اراذل اوباش نه دین دارن و نه وجدان
تو فتنه 88 شما هیچ کاره بودید، اگه ماجرای امام حسین نبود کشور رفته بود.
اگه هستیم به خاطر وجود حضرت ولیعصره که پشت نظاممون
هر شب که این توله سگ ها شعار میدادن تن بدن من و خانوادم میلرزید.
جدی باشید
اعدام محارب حق ملته، از حق ملت نگذرید
کمترین سزای اینها ریز ریز کردن و تکه تکه کردنشان است اعدام برای تین تروریستها کم است
ولی آن مثلا پزشکی که از قاتلان شهید عجمیان بود با ۱۰۰ میلیون درآمد مشکل مالی داشت ؟