یک کارشناس مذهبی گفت:  کلمه «لا اله الاّ الله» قلعه محکم برای نجات است و هرکه به این کلمه عقیده داشته باشد، محفوظ از آتش جهنم است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، کارشناس مذهبی گفت:  کلمه «لا اله الاّ الله» قلعه محکم برای نجات است و هرکه به این کلمه عقیده داشته باشد، محفوظ از آتش جهنم است. «لا اله الاّ‌ الله» چهار معنا دارد. یک معنای «لا اله الاّ الله» یعنی خداوند یکتا و واحد است. به این می‌گوییم توحید ذاتی و این توحید ذاتی را همه قبول دارند.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، دومین معنای «لا اله الاّ الله» یعنی خداوند بی‌همتاست. معنای دیگری که مورد بحث ما نیست، این است که صفات باری تعالی عین ذات است برای اینکه اگر عین ذات نباشد، لازم می‌آید به صفات احتیاج داشته باشد و خدای محتاج، خدا نیست.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: معنای دیگر «لا اله الاّ الله» یعنی در عبادت، فقط خدا باشد. بت‌پرستی ممنوع است برای اینکه پروردگار عالم یکتاست و شریک ندارد و  به این هم توحید عبادی می‌گویند. به دست آوردن این سه چیز مشکل نیست مشکل آن است که «لا اله الاّ‌ الله» یعنی «لا مؤثر فی الوجود الاّ الله». اینکه انسان هیچ مؤثری در عالم نبیند به جز خدا؛ و قرآن می‌فرماید به دست آوردن این توحید خیلی مشکل است.

وی افزود: قرآن در سوره یوسف می‌فرماید: «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ‏ مُشْرِکُونَ‏»  غالب کسانی که ایمان دارند یعنی توحید ذاتی و توحید صفاتی و توحید عبادی دارند، مشرکند. یعنی غیر خدا را نیز در کار‌ها تأثیر می‌دهند. مثل اینکه عقل خودش و کمک دیگران و بالاخره مال و ریاستش را در شخصیتش تأثیر دهد. در اینجا می‌گویند توحید افعالی نیست. کسی توحید افعالی دارد که خدا را مسبب‌الاسباب بداند و هیچ چیز و هیچ کس مؤثر در عالم وجود نباشد به جز خدا.  به دست آوردن توحید افعالی خیلی مشکل است و اگر کسی خواست باید از راه ریاضت و عبادت به دست آورد: «وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» نماز شب توحید افعالی می‌دهد. نماز اول وقت توحید افعالی می‌دهد. خدمت به خلق خدا توحید افعالی می‌دهد و این توحید افعالی را خدا باید بدهد، اما ما باید مقدّماتش را فراهم کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.