رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی نیازمند تحول جدی در راستای ماموریت بین‌المللی است.

به نقل از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)،  سیدعلی قاسم زاده در  نشستی که با حضور  لطف الله سیاهکلی،  فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی و مهندس رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: دانشگاه به سبب مزین بودن به نام رهبر کبیر انقلاب اسلامی و ماهیت بین‌المللی آن، با جایگاه واقعی خود فاصله دارد و باید به برندی از نظام آموزش عالی کشور در سطوح بین‌المللی تبدیل شود. از این رو، حمایت و همدلی دولت، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و استان را خواستاریم.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد حوزه‌های مختلف دانشگاه افزود: در حوزه آموزشی، رشته‌های جدید کاربردی و مهارتی نظیر هوش مصنوعی و ذرات بنیادین مبتنی بر نیاز استان و کشور برنامه‌ریزی شده که نشان‌دهنده تحول دانشگاه در حوزه آموزشی است. این مهم سبب ایجاد امید و انگیزه میان دانشجویان برای ورود به بازار کار خواهد شد. همچنین، در راستای فعالیت‌های پژوهشی مفتخر هستیم که برای اولین بار، ۱۱ عضو هیئت علمی دانشگاه جزو ۱ درصد و ۲ درصد دانشمندان جهان معرفی شدند. این مهم، نوید روزهای روشن‌تری برای دانشگاه و اعضای هیئت علمی در پژوهش‌های کاربردی و مهارتی خواهد بود و امیدوار هستیم شاهد ارتقا رتبه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی باشیم.

قاسم‌زاده ادامه داد: همچنین، در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت و‌ جامعه نیز جهش‌های خوبی داشتیم و طرح‌های پژوهشی خیلی خوبی توسط اعضای هیئت علمی جذب شد که بیانگر ورود دانشگاه به حوزه صنعت و احصاء نیاز آن‌ها است.

وی بیان داشت: در حوزه معاونت پشتیبانی و منابع انسانی نیز شاهد بحران‌هایی هستیم که بیانگر بی توجهی به این موضوع در سنوات گذشته است. جذب نیروی انسانی در سنوات گذشته بر اساس مأموریت و ظرفیت دانشگاه نبوده که در صدد رفع این چالش‌ مهم هستیم.

قاسم‌زاده در ادامه گفت: همچنین، در این حوزه در صدد بستن راه‌ها و منافذ فساد در دانشگاه ‌هستیم و در این راستا، برای اولین بار در مدت ۶ ماه کل درآمدهای اختصاصی دانشگاه محقق شد. این نشان‌دهنده وجود طرح‌های درآمدزایی در دانشگاه است تا بتوان نقش خود را در تولید ناخالص ملی افزایش داد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: در حوزه معاونت و فرهنگی برنامه‌های مهم و جدی در حال اجرا و تدوین است. در این حوزه شاهد نوآوری‌های جدی هستیم که در حوزه فرهنگی کشور کم‌نظیر است و اثرگذاری آن در دانشگاه قابل مشاهده است. کار فرهنگی، کار پیچیده و طولانی مدت است و نباید انتظار رفع تمامی معضلات و مسائل فرهنگی در کوتاه مدت را داشته باشیم. اثرگذاری در حوزه فرهنگی مأموریت اصلی است که در حال پیگیری است. در همین راستا، طرح بانوی اسوه از مهمترین اقداماتی است که برای اولین بار در دانشگاه اجرا خواهد شد.

قاسم زاده همچنین با اشاره به عملکرد معاونت دانشجویی اظهار داشت: در حوزه معاونت دانشجویی نیز با تلاش‌های همکاران و با رصد و آسیب‌شناسی جدی شاهد کمترین اعتراضات صنفی دانشجویان هستیم. در حوزه‌های رفاهی، خوابگاهی و ورزشی نیز برنامه‌های خوبی تدوین شده که در دست اجرا است.

وی در خصوص طرح‌های عمرانی نیز گفت: در حوزه عمرانی، شاهد پیشرفت پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام هستیم. علی‌رغم تصویب بودجه عمرانی قابل توجه در سفر ریاست جمهوری به استان، همچنان این مهم تخصیص نیافته که از نمایندگان خواستار پیگیری این موضوع هستیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) همچنین با اشاره به پروژه استخر دانشگاه که از سال ۱۳۸۵ تا به امروز راکد مانده، اظهار داشت: بودجه قابل توجهی در سفر ریاست جمهوری بابت این موضوع تصویب شد که عملیاتی نشده است. در نهایت، به فضل الهی و با همت مدیران جوان، نخبه و انقلابی در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات بنیادی در حوزه‌های مختلف دانشگاه خواهیم بود.

 محمدی زنجیره، معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ضمن تشکر از همت ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار تداوم حمایت و نگاه ویژه به موضوعات دانشگاه شد و گفت: فضای امروز دانشگاه‌ها نیازمند سیاست‌گذاری در جهت اعتمادسازی دانشجویان است و این مهم با تحمیل میسر نخواهد شد.

در ادامه،  حسین محمدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با تاکید بر روشن‌گری در فضای فعلی دانشگاه‌ها تاکید کرد: مسائل و مطالبات دانشجویان در دانشگاه نیازمند تدبیر جامع و کلانی است که باید به آن توجه ویژه شود. از این رو، نحوه برخورد ما در وضع موجود دانشگاه بسیار مهم و تاثیرگذار است و باید فضای دانشگاه را برای گفتمان‌سازی مهیا کنیم. همچنین، رویکرد و نگاه امنیتی به مسئله فرهنگ در دانشکاه باید کنترل شود.

وی بیان کرد: دانشگاه‌ها پیشران تحولات جامعه هستند و باید از دانشگاه‌ها برای تغییرات جدی در جامعه شروع کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.