تایوان با الگو برداری از پهپاد «شاهد-۱۳۶» ایران قصد دارد تا سه سال آینده پهپاد بومی خود را بسازد.

تایوان قصد دارد با الگو برداری از پهپاد «شاهد-۱۳۶» ایران نمونه بومی خود تحت عنوان «شین هسیانگ ۱۰۴» (Chien Hsiang104) را طی سه سال آینده تولید کند.

به گزارش تایوان نیوز، چی لی پینگ، رئیس بخش تحقیقات موسسه هوانوردی «چانگ شانگ» گفته است این پهپاد در دو اندازه ساخته می‌شود و با ایجاد اخلال در سامانه راداری دشمن، هدف مورد نظر را منهدم می‌کند. به گفته این مقام تایوانی این پهپاد‌ها با برد ۱۰۰۰ کیلومتر قادرند ۵ ساعت در آسمان باقی بمانند. نمونه کوچکتر برای فریب رادار دشمن و نمونه بزرگتر برای مقابله نظامی خواهد بود.

پهپاد کامیکاز به باند فرودگاه نیاز ندارد. هر هواپیمای بدون سرنشین در یک محفظه جداگانه در یک وسیله پرتاب بارگیری می‌شود که می‌تواند ۱۲ هواپیمای تهاجمی بدون سرنشین را حمل کند.

پهپاد شاهد-۱۳۶ از انواع پهپاد‌های انتحاری است که در رزمایش سپاه پاسداران با نام پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور داشت. پهپاد شاهد ۱۳۶ از رده مهمات پرسه زن محسوب می‌شود که اقدام به گشت زنی در شعاع هدف و یا یک محدوده قابل تنظیم می‌کنند. همچنین این نوع تسلیحات می‌توانند علیه انواع تجمعات دشمن، ادوات زرهی و حتی اهداف هوایی از قبیل بالگرد‌ها و پهپاد‌ها اقدام به عملیات کنند. این پهپاد‌ها وقتی مهلک می‌شوند که به صورت انبوه و در فاصله زمانی بسیار کوتاه از یکدیگر پرتاب شوند.

روزنامه جروزالم پست در مورد پهپاد شاهد ۱۳۶ نوشته بود که پرتابگر جدید ایران برای شاهد ۱۳۶ ظاهراً به این کشور این امکان را می‌دهد که نه تنها آن‌ها را پنهان کند بلکه پنج پهپاد را در این نوع کامیون‌های تبدیل شده قرار دهد. به‌طور قابل‌توجهی می‌توان ده‌ها فروند از این پهپاد‌ها را به‌صورت «هجومی» به سمت هدفی پرتاب کرد. اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پهپاد‌ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، یا اینکه آیا از قابلیت هوش مصنوعی پیشرفته موجود در غرب برخوردارند، وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها تهدید نیستند.

همچنین جروزالم پست مدعی شده است که شاهد ۱۳۶ یک پهپاد خیلی بزرگ نیست، اما حاوی یک کلاهک است که آن را به یک سلاح بالقوه خطرناک تبدیل می‌کند و به دلیل اندازه و سطح مقطع راداری کوچک، شناسایی آن آسان نیست. همچنین رسانه‌های غربی برد پهپاد شاهد ۱۳۶ را ۲۰۰۰ کیلومتر عنوان کرده اند. اگر چه مقامات نظامی ایران اطلاعات دقیقی در مورد پهپاد شاهد ۱۳۶ منتشر نکرده اند، اما گفته می‌شود طول آن ۳.۵ متر بوده و برد آن بین ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ متر است. وزن پهپاد ۲۰۰ کیلوگرم بوده و سرعت ن به بیش از ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۰۳ آذر ۱۴۰۱
هواگردا باید عین موشک بصورت انبوه شلیک بشن و بال و دمشون بعد از پرواز واز بشه
آخرین اخبار