ابرپروژه ریلی چابهار به زاهدان تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با تکمیل راه آهن خاش به زاهدان یکی از بخش‌های مهم آن به بهره‌برداری رسید‌ه است.

توسعه حمل و نقل ریلی همواره یکی از اهداف برنامه‌های توسعه کشور بوده است. در دوران پس از انقلاب اسلامی، میزان خطوط ریلی کشور حدود ۳ برابر شده است اما همچنان حدود ۹۵۰۰ کیلومتر خط‌آهن باقی مانده که ضرورت دارد به سرعت و در سال‌های آینده ساخته شود.

متوسط ساخت سالانه راه‌آهن در کشور ما حدود ۲۰۰ کیلومتر است و در صورتی که همین روند ادامه یابد، اتمام پروژه‌های ریلی ۴۵ تا ۵۰ سال زمان خواهد برد بنابراین باید این حوزه از نظر تامین اعتبارت به‌میزان قابل توجهی تقویت شود.

یکی از پیشنهادات، تامین مالی پروژه‌های ریلی از محل تهاتر نفت است که به‌تازگی مورد توجه مسئولان دولتی هم قرار گرفته است. تامین پایدار اعتبار، مهم‌ترین حلقه مفقوده برای توسعه خطوط ریلی است که در صورت مشخص کردن اعتبارات مورد نیاز به‌سرعت امکان اتمام پروژه‌های ریلی در طول یک دوره ۱۰ ساله فراهم خواهد شد.

یکی از مهم ترین پروژه های حمل ونقل ریلی در حال حاضر راه آهن چابهار به زاهدان است که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان ابر پروژه ریلی نام می برند که از سال های گذشته برای تامین اعتبار این پروژه مقرر شد از صندوق توسعه ملی ۳۰۰ میلیون یورو تخصیص یابد که از این میزان تاکنون ۲۵۰ میلیون یورو واریز شده است‌.

افتتاح ۱۵۴ کیلومتر از راه آهن خاش_ زاهدان

در همین رابطه عباس خطیبی گفت: راه آهن خاش به زاهدان به طول ۱۵۴ کیلومتر که بخش مهمی از راه آهن چابهار به زاهدان است به اتمام رسیده و این پروژه افتتاح شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل  می گوید: ابرپروژه ریلی چابهار به زاهدان به طول ۶۴۰ کیلومتر در حال احداث است و تاکنون ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

با تکمیل راه آهن چابهار به زاهدان مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور تکمیل شده و این راه آهن به خط سراسری ریلی کشور متصل شده است.

راه‌آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی در حال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابه‌جایی کالا و مسافر در حال ساخت است، این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابه‌جایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده است.

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است.

راه‌آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت.

ایجاد زیرساخت ریلی سبب می‌شود تا دسترسی به معادن و بهره برداری از آن‌ها مقرون به صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه گذاری برای فعال‌سازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم شود.

راه‌آهن چابهار- زاهدان بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه ریلی دنیا مبدل می‌کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت‌های تنها بندر اقیانوسی ایران می‌شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می‌کند.

توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشورهای منطقه بویژه افغانستان و آسیای میانه یکی از دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد.

گفتنی است ۱۴هزار و ۲۶۸کیلومتر مسیر ریلی در حال بهره‌برداری، ۳هزار و ۲۷۶کیلومتر پروژه در دست اجرا و ۶هزار و ۳۱۲ کیلومتر هم دست در مطالعه است.

از ۳هزار و ۲۷۶ کیلومتر پروژه در دست اجرا ۵۶۰کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۵درصد هستند که ۱۵۴ کیلومتر آن به خط آهن زاهدان- خاش مربوط می‌شود.

برچسب ها: راه آهن ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
با سلام ، لطفا اگر براتون مقدوره پیگیری کنید که وضعیت آب اصل خوب نیست ، جاهای دیگه تهران رو نمی دونم اما حوالی شهر قدس فشار آب خیلی کمه و متاسفانه برای افرادی که ساکن آپارتمان هستند به شدت مشکل زاست ، عملا هر دو هفته یکبار به زحمت می شه استحمام کرد . این نه در شآن ملت ماست و نه کشورمون . خود این مساله اگر بیشتر ادامه داشته باشه می تونه باعث نارضایتی بیشتر بشه ، این درحالیه که حالا بیشتر از یک ماه و نیمه که وضعیت همینه ، حتی پمپ آب هم دیگه جوابگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
همه شرکتهای فولادی و مس و الومینیوم و همچنین کشورهای مختلف از جمله چین و روسیه را پر تکمیل این راه آهن ها مشارکت دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
راه آهن های ترانزیتی باید چند خطه باشند و این اشتباه ماست
راه آهن چند خطه چابهار تهران میتواند هم کریدور شمال جنوب و هم شرق و غرب را تکمیل کند یعنی با یک تیر دو نشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
برخی پروژه ها توجیه اقتصادی ندارد و متاسفانه بدلیل فشارهای مقامات محلی انجام می‌شود که بودجه سنگینی را تلف می کند بمانند پروژه راه آهن دورود خرم آباد که از ۳۰ سال پیش به این طرف مداوم بودجه اختصاص یافته و هنوز به ثمر نرسیده است که اگر همین بودجه صرف دوبانده کردن دورود به اندیمشک شده بود کلی منفعت حاصل میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
فن آوری لوکوموتیوهای دوره جنگ جهانی دوم با سرعت لاک پشتی هم توسعه می یابد
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۰۸:۰۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
تمام سواحل جنوب به سرعت به سواحل صنعت و پیشرفت و تجاری صنعتی گردند مخصوصا سواحل مکران و سواحل اقیانوسیمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
تا زمانی که کیلویی بودجه به هر پروژه و زمان اتمام کار مشخص نیست همش دزدی میشه، اصلا چرا پیمانکار؟ پیمانکار یعنی دزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
قطعه بندی به قطعات مختلف و گوناگون و واگذاری به شرکتهای بزرگ و یا پیمانکار
Iran (Islamic Republic of)
نادیا
۰۷:۰۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
با افتتاح این را ه آهن شمار افاغنه در ایران که 10ملیونه به 20ملیون خواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
در قسمت ریل باید تلاشی بزرگ و همگانی صورت گیرد و‌ ریل گذاری با سرعت بیشتری صورت گیرد‌
Hong Kong
علیزاده از شاهینشهر
۰۴:۳۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
سلام .آقایون مدیر. خودتون بهتر میدونید هر روز تأخیر چند میلیون ضرربرای ملت داره و از درآمد ترانزیت محروم میشید.
بهتر نیست بجای چشم به سرمایه گذاری اجنبی(روس چین هند ) و رفتن سود به جیب ایشون ملت رو سهامدار کنید .البته نه از نوع 4 ساله و دوزار سود بانکی بلکه حداقل 20 یا 25ساله (همونی که به این خارجی ها میدهید) .یادتون باشه اول اهل خونه بعد همسایه. اهل خانه ای که چند ده سال پیش100 کیلومتر راه آهن اهواز خرمشهر رو 100 روزه بازسازی کردن . اونوقت الان با اینهمه تکنولوژی و ادعا سالی چند متر!!؟؟
آخرین اخبار