در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تفکر مثبت، راه رهایی از دام قضاوت نابجا

یک کارشناس گفت: نداشتن تفكر مثبت، از عللی است كه افراد را در دام قضاوتگری می اندازد. البته در مثبت اندیشی نباید راه افراط را پیش گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهاری، کارشناس مذهبی درباره قضاوت گفت: بزرگان دینی، فیلسوفان و ادیبان بزرگ جهان در فرهنگ ها و منظومه های فكری مختلف همواره قضاوت نا به جا را ناپسند و مردود شمرده اند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در این باره، حضرت علی (ع) پیشوای نخستین شیعیان، فرموده است قضاوتی كه با تكیه بر ظن و گمان باشد، از عدالت بركنار است. همچنین حضرت عیسی (ع) نیز پیروانش را از قضاوت نابجا درباره دیگران چنین باز داشته است: دربارهدیگران قضاوت نكنید تا مورد قضاوت قرار نگیرید. همان طور كه شما دیگران را محكوم می كنید خودتان نیز محكوم خواهید شد. چراپَركاهی را كه در چشم برادرت هست می بینی، ولی در فكر چوب بزرگی كه در چشم خود داری نیستی؟

به گفته حجت‌الاسلام بهاری، راهکارهای گوناگونی برای مقابله با قضاوت نابجا بیان شده است برای مثال ایجاد فضای نقد و گفت‌وگویمسالمت آمیز و دوستانه در جامعه، خانواده و به طور كلی در تعامل میان انسان ها می تواند تا سطحی از میزان قضاوت های ناآگاهانهبكاهد. وجود فضای نقد در مناسبات میان افراد در خانواده، مدرسه، دانشگاه، محیط شغلی و دایره دوستان و همچنین كنار رفتن سایهترس از فراز ابراز نظر، بی شك می تواند مانعی پیش روی قضاوتگری نابجا ایجاد كند.

 وی افزود: كاهش آستانه تحمل، كم صبری و كوتاهی زمان میان تفكر تا تصمیم گیری و قضاوت، یكی دیگر از چالش های دامنگیر افرادقضاوتگر است. این افراد باید در برخورد با شرایطی كه آنان را متمایل به قضاوت در مورد دیگران می سازد، به تمرین صبوری،شكیبایی و تفكر بپردازند و مهارت هایی را در این زمینه بیاموزند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد : گذشت كردن و بهره گیری از نگاه خوشبینانه به برخی موقعیت ها كه ممكن است حس بدبینی را درافراد تشدید كند، راه دیگری برای كاهش برخوردهای قضاوتگرانه است. نبود روحیه بخشش و نداشتن تفكر مثبت، از دیگر عللی است كهافراد را در دام قضاوتگری می اندازد. البته به باور صاحبنظران در مثبت اندیشی نیز نباید راه افراط را پیش گرفت چرا كه در برخیموارد مثبت اندیشی مطلق ما را در قضاوت به اشتباه خواهد انداخت؛ همان گونه كه منفی انگاری مطلق قضاوت انسان را مختل می كند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار