یک مدرس سواد رسانه‌ای درمورد چگونگی روبرو شدن با اخبار جعلی در فضای مجازی و حقیقی توضیحاتی داد.

فاطمه نصیری، عضو هیئت علمی اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی دانشگاه امام صادق (ع) و مدرس سواد رسانه ای، درمورد اخبار جعلی و پیامد‌های آن در جامعه بیان کرد: مسئله اخبار جعلی و آن چه که امروز به نام فیک نیوز‌ها وجود دارند، با مشکلاتی همراه هستند و این موضوع نه تنها در ایران بلکه در دنیا هم مطرح است.

نصیری گفت: انواع و اقسام این خبر‌ها به صورت اخبار و اطلاعاتی که به طور تعمدی برای مدیریت مهندسی افکار عمومی، دستکاری شده هستند، نکته‌ای است که به نظر می‌رسد هم باید آموزش داده شده و هم در راستای تشخیص آن گفتگو شود.

این مدرس سواد رسانه گفت: در راستای نشر اخبار دروغ، باید دقت کرد و فهمید چه کسانی و با چه اهدافی، چنین اخبار دروغی را می‌سازند؟ و این که ما به عنوان مخاطب، چه مسئولیتی را در قبال محتوا‌های رسانه‌ای داریم تا بتوانیم تشخیص صحیحی دهیم و تحت تأثیر اخبار و اطلاعات دستکاری شده تعمدی و یا اخبار جعلی قرار نگیریم و بدنبال آن، بدانیم که این اخبار جعلی چگونه می‌توانند ساختار‌های یک کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... را برهم بزنند تا بتوانند مدیریت افکار عمومی را راهبری کنند. زیرا اخبار جعلی مثل شایعات نیست که به راحتی، برای مخاطب قابل تشخیص و تمیز باشند و به همین دلیل، به مخاطبی با سطح سواد رسانه‌ای کمی بالاتر نیاز دارند.

نصیری افزود: ایده تردید و حفظ فاصله مخاطب با محتوا در مواجهه با محتوا‌های رسانه ای، اولین کاری است که باید انجام دهد و بدنبال آن راستی آزمایی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار