هر کسی که قبلاً یک عکس یا ویدیو در اینستاگرام پست کرده باشد، احتمالاً از هیجان تماشای لایکها با خبر است. دریافت لایک از دوستان، اعضای خانواده یا مشتریان میتواند تجربهای مملو از ترشح دوپامین، هورمون شادی باشد.
لایک تأییدی است که هر آنچه را که در شبکه خود پست میکنید، برای مخاطبان شما راضی کننده و جذاب است. از طرف دیگر، وقتی برخی از پستها به اندازه کافی لایک دریافت نمیکنند، کاربران اینستاگرام ممکن است برعکس این احساس را داشته باشند. مثلا این که محتوای آنها به اندازه کافی خوب نیست. لایک کم در اینستاگرام با افزایش اضطراب و افسردگی در کاربران، به ویژه نوجوانان مرتبط است.
در تلاشی برای مقابله با این مشکل، اینستاگرام این امکان را برای همه کاربران ارائه داد تا لایکها را در پستهای خود مخفی کنند. این حرکت کاربران را به دو دسته تقسیم کرده است. برخی از کاربران از این رویکرد جدید استقبال میکنند و برخی دیگر آن را غیر ضروری میدانند. برای برخی از صاحبان مشاغل کوچک که بسیاری از آنها به اینستاگرام وابسته هستند، تصمیم گیری در مورد پنهان کردن لایکها ممکن است آسان نباشد. در این خصوص هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد، اما اگر به زندگی بدون لایک اینستاگرام فکر میکنید، مواردی هست که باید آنها را در نظر بگیرید.
محیط مثبت، خلاقیت بیشتر
آدام موسری، مدیر اجرایی اینستاگرام دو سال پیش گفت که هدف از پنهان کردن لایکهای اینستاگرام ایجاد یک محیط آنلاین مثبتتر است. او گفت: ایده این است که سعی کنیم فشار اینستاگرام را بر کاربران کم کنیم، فضای آن را از حالت رقابتی خارج کنیم و به مردم فضای بیشتری بدهیم تا روی ارتباط با افرادی که دوستشان دارند یا چیزهایی که برای آنها الهام بخش است، تمرکز کنند. همان طور که برای بسیاری مشخص است، حذف لایکها از معادله باعث میشود تا خود را بیشتر بیان کنیم.
نیاز به تایید شدن، ریسکپذیری را کاهش میدهد
دار میشی، یک عصب شناس شناختی گفت: طبیعی است که افراد بخواهند در رسانههای اجتماعی مورد پسند قرار گیرند.
او گفت: «ما میخواهیم تعاملات اجتماعی را مفید بدانیم. جمع آوری لایک و کامنت در اینستاگرام به مغز ما دوپامین میدهد که در نتیجه همه ما هوس لایکهای بیشتری میکنیم».
اغلب اوقات، مردم آن قدر غرق این نیاز میشوند که فقط عکسها یا ویدیوهایی را پست میکنند که فکر میکنند مخاطبانشان را خوشحال خواهد کرد. در این صورت اساساً هرگونه اصالت محتوا از بین میرود. برخی پستهای اینستاگرام را صرفاً به این دلیل که لایک کافی دریافت نکرده اند، حذف میکنند.
روزهایی که اینستاگرام بستری برای عکسهای واقعی بود، مدتها است گذشته است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد تنها ۲۹ درصد از کاربران یک عکس ویرایش نشده از خود را در رسانههای اجتماعی ارسال میکنند. مقالهای با عنوان «فیستون اینستاگرام را فتح میکند» در گاردین نشان میدهد که فتوشاپ چقدر در بین کاربران عادی رایج شده است. اما، با مخفی کردن لایکها ممکن است چنین فشاری از بین برود.
در سال ۲۰۱۹، زمانی که اینستاگرام برای اولین بار اعلام کرد به دنبال مخفی کردن لایک است، کیسی بارکر، یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام گفت این تغییر ممکن است به او اجازه دهد تا به عنوان تولید کننده محتوا ریسک بیشتری بکند. به گفته او در صورت مخفی کردن لایکها، تولید کننده محتوا بیشتر به کیفیت اهمیت خواهد داد، تا این که سعی کند محتوایی با ظاهر بینقص ارائه دهد و مدام فکر کند آیا مردم چنین چیزی را میپسندند یا خیر.