مدیرکل بهزیستی استان قزوین از بهره مندی ۹۹۰ نفر از مشاوره ژنتیکی در نیمه نخست امسال خبر داد .

علی دهباشی پور  مدیرکل بهزیستی استان قزوین از دادن مشاوره ژنتیکی به ۹۹۰ شهروند قزوینی در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: چهار مرکز مشاوره بهزیستی استان در این رابطه مشاوره‌های لازم را به متقاضیان ارایه داده اند.

دهباشی پور افزود: به طور معمول برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول در مواردی مثل ازدواج فامیلی، نقایص مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی و نگرانی از خطر بروز مکرر یک بیماری فامیلی به مشاوره ژنتیک توصیه می‌شود.

وی اظهار داشت: خانواده‌های دارای معلول تحت پوشش سازمان، به خصوص معلولیت‌های غیر اکتسابی به دلیل بالا بودن ریسک بیماری‌های ژنتیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و از اهداف مهم برنامه مشاوره ژنتیک پوشش مشاوره برای این افراد است.

دهباشی پور با بیان اینکه در طرح فراگیر مشاوره ژنتیک معلولان، تمامی خانواده‌های دارای چهار و پنج معلول مشاوره شده اند، اظهار داشت: این افراد پس از انجام مشاوره در صورت نیاز برای تشخیص به صورت رایگان به آزمایشگاه‌های تخصصی ژنتیک معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه یک مرکز دولتی مشاوره ژنتیک و سه مرکز غیردولتی تحت پوشش این سازمان در سطح استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: در این مراکز افراد مراجعه شونده مشاوره‌های مختلفی را در امور ژنتیکی از جمله مشاوره تشخیص، پیش آگهی و کنترل بیماری با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک، بررسی روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده و همچنین شناسایی روش‌های موجود برای کاهش عوامل خطرزا را دریافت می‌کنند.

به گفته این مسئول، طرح‌های مربوط به غربالگری اختلالات ژنتیکی افراد از سال ۹۵ به صورت محدود در سطح کشور با هدف آگاه سازی جامعه نسبت به ضرورت انجام این کار و همچنین کاهش تولد نوزادان معلول به اجرا گذاشته شده است.

دهباشی پور یادآور شد: خوشبختانه با اجرای این طرح در استان قزوین بسیاری از مشکلات موجود در زمینه ژنتیکی برطرف و باعث رضایتمندی خانواده‌های قزوینی نیز شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: انجام مشاوره‌های ژنتیکی و بسیاری از اقدامات دیگر در زمینه پیشگیری از ابتلا به آسیب‌ها انجام می‌شود که یکی از برنامه‌های اصلی سازمان بوده و برای آن نیز در طول سال برنامه‌ریزی‌های لازم و گسترده‌ای به انجام می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.