تالاب‌های ۱۱ هزار ساله لرستان یکی از بی‌نظیرترین اکوسیستم‌های آبی کشور است که در مسیر پرندگان مهاجر قرار دارد و بیش از ۴۰ گونه پرنده مهاجر در این تالاب‌ها زیست می‌کنند.

 لرستان با ۱.۷ مساحت کشور ۳۰ درصد تنوع زیستی ایران را به خود اختصاص داده است. بیش از هزار و ۷۵۰ گونه گیاهی و بیش از ۳۶۵ گونه جانوری در زیست‌بوم این استان شناسایی شده است.

تالاب‌های لرستان با پوشش گیاهی نی و جلبک محل زیست پرندگان آبزی، کنار آبزی بومی و مهاجر، ماهی خال قرمز، ماهی رنگین‌کمان و ماهی سیاه است که عمده‌ترین این تالاب‌ها با نام تالاب‌های یازده‌گانه در پلدختر قرار دارد.

۱۴ تالاب لرستان با وسعت بیش از ۲ هزار هکتار از سه میلیون هکتار تالاب‌های کشور در راه کریدور پرندگان مهاجر قرار دارد و ۵۰ درصد گونه‌های پرندگان مهاجر به این تالاب‌ها کوچ می‌کنند.

۲۳۸ گونه از ۵۵۰ گونه پرنده شناسایی‌شده کشور در لرستان زیست می‌کنند و از این تعداد گونه بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مهاجر هستند. گونه‌های پرندگان مهاجر از نوع آبزی، کنارآبزی و شکاری و از راسته‌های پلیکان سانان، کشیم‌سانان، غازسانان، درناسانان و آبچیلک‌سانان است.

تالاب دریاچه گهر در شهرستان دورود با ۱۵۰ هکتار و تالاب بیشه دالان بروجرد با ۹۱۳ هکتار از دیگر تالاب‌های لرستان است که پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زیست می‌کنند.

تالاب‌های پلدختر محل زیست ۴۰ گونه پرنده مهاجر است. گاهی تعداد این پرندگان به ۴ هزار قطعه می‌رسد، اما این رقم ممکن است در سال‌های مختلف کم‌وزیاد شود. ۹ راسته از ۲۲ راسته، ۱۴ تیره از ۷۸ تیره و ۵۶ گونه از ۵۴۵ گونه شناسایی‌شده ایران در تالاب‌های پلدختر ثبت و شناسایی شده است. پرندگانی مانند چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک سرسبز و اردک ارده‌ای در تالاب‌های یازده‌گانه زیست می‌کنند. شکار این پرندگان به‌دلیل حضور پرندگان مهاجر و بومی ممنوع است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.