بلومبرگ: اختلاف هسته‌ای ترکیه و روسیه حل شد

یک نشریه آمریکایی ضمن اشاره به حل اختلافات هسته‌ای میان آنکارا و مسکو از تعیین پیمانکار برای پروژه راکتور اتمی ترکیه خبر داد.

نشریه بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک مقام ترک نوشت که اختلاف بین شرکت‌های ترکیه و روسیه که تهدیدی برای جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ترکیه بود، در جریان مذاکرات بین سران دو کشور حل شد.

این مقام ترک که نخواست نامش فاش شود در بخش از سخنان خود گفت: «رجب طیب اردوغان در دیدار با ولادیمیر پوتین مسئله هسته‌ای را حل کرد، آن‌ها بر سر بازگرداندن شرکت سازنده ترکیه‌ای «آی سی ایکتاس» (IC Ictas) به عنوان پیمانکار اصلی این پروژه ۲۰ میلیارد دلاری، توافق کردند.»

خبرگزاری روسی اینترفاکس نیز گزارش داد: «تمام مسائل مربوط به ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو در ترکیه حل شده است».

شرکت دولتی روسی روس‌اتم (Rosatom) که در حال ساخت نیروگاه ۴۸۰۰ مگاواتی در جنوب ترکیه است، آی سی ایکتاس را در ماه ژوئیه از پروژه خارج کرد و گفت که شرکت‌های روسی جایگزین پیمانکار ترکیه خواهند شد. شرکت ترکیه هم هشدار داد که می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و دراینصورت یک اختلاف حقوقی، تکمیل پروژه را تهدید می‌کند.

یکی از مدیران آی سی ایکتاس هم به شرط فاش  نشدن نامش گفت: «انتظار می‌رود دو شرکت روی قرارداد جدیدی کار کنند که باید مسئولیت‌های طرفین در کارخانه را بهتر روشن کند.»

ترکیه که پیش بینی می‌شود صورتحساب انرژی آن در سال جاری به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، امیدوار است که اولین راکتور از چهار راکتور آق قویو خود را در سال آینده به بهره‌برداری برساند.

شب گذشته دیدار میان اردوغان و پوتین انجام شد و پس از آن رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «ما با روسیه بر سر حل اختلاف‌ها در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای آق قویو در جنوب ترکیه توافق کردیم.» پیشتر از آن هم ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری کرد نیروگاه هسته‌ای آق قویو در سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود و با اعلام ادامه ارسال گاز صادراتی به ترکیه، گفت: «یک چهارم از هزینه گاز صادراتی روسیه به ترکیه به روبل پرداخت خواهد شد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار