نهبندانی ها دارای رتبه دوم فوتی‌های در تصادفات جاده‌ای

در ۵ ماهه نخست امسال ۲۸ نفر در جاده‌های نهبندان کشته شدند و این شهرستان رتبه دوم فوتی‌های تصادفات جاده‌ای در سطح خراسان جنوبی را دارا هستند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در جلسه قرارگاه کاهش تصادفات که در نهبندان برگزار شد، با بیان اینکه جلسات قرارگاه کاهش تصادفات در استان به صورت ماهانه برگزار می‌شود، گفت: برای کاهش تصادفات تمام کلانتری‌ها و پایگاه‌های پلیس را مامور کردیم تا در ساعات پیک تردد جاده‌ها را کنترل کرده و به رانندگان هشدار بدهند.

او با بیان اینکه نهبندان در تعداد تصادفات جاده‌ای رتبه پنجم و در تعداد فوتی‌ها رتبه دوم  در سطح استان را دارد افزود : کمبود‌ها در حوزه ترافیک زیاد است و در حوزه فرهنگ سازی باید دید چه کسانی مسئول بوده و چه نقشی در این امر بر عهده دارند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با تاکید بر این که باید مسئولین مرتبط با شتر‌های سرگردان در نزدیکی محور‌های مواصلاتی مشخص شوند بیان کرد: چرایی بر زمین ماندن مصوبات شورای ترافیک شهرستان باید مشخص شده و سعی کرد به موقع اجرا شود.

آمار چشمگیر تلفات جاده ای در محورهای مواصلاتی نهبندان

سردار فرشید گفت: خراسان جنوبی در کشف مواد مخدر از نظر جمعیتی رتبه اول کشور و از نظر تعداد تلفات جاده‌ای رتبه ۵ کشوری را دارد.

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی در این جلسه آمار‌هایی از تلفات حوادث جاده‌ای استان و نهبندان ارائه کرد و گفت: در ۵ ماهه ابتدای امسال ۲۸ نفر در محور‌های مواصلاتی نهبندان فوت و ۱۸۱ نفر مجروح شده اند که طبق آمار‌ها در ۵ سال گذشته تا کنون ۲۳۴ نفر فوتی و هزار و ۵۵۰ نفر محروح شده اند.

سرهنگ رضایی تصریح کرد: در استان ۵ محور مواصلاتی پرحادثه وجود دارد که ۳ مورد از این محور‌ها در نهبندان بوده که شامل محور‌های نهبندان به زاهدان، نهبندان به سربیشه و نهبندان به زابل است.

او با بیان این که هیچ برنامه‌ای برای دوبانده سازی محور نهبندان به زاهدان وجود ندارد ادامه داد: در نهبندان تنها ۲۸ کیلومتر راه یک طرفه وجود داشته و بقیه راه‌ها دوطرفه هستند و این یک عامل برای افزایش تصادفات محسوب می‌شود.

به گفته سرهنگ رضایی ۲۰ درصد از متوفیان محور‌های مواصلاتی استان مربوط به نهبندان است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نیز در این جلسه نیروی انتظامی را یکی از ستون‌های استوار امنیت در کشور دانست و گفت: برگزاری جلسات قرارگاه کاهش تصادفات باید خروجی مشخصی داشته و مشخص شود که در چه محل‌هایی و چه راه‌های شهرستان نیاز به اقدام جدی است.

 نخعی نقش خودروسازان در تلفات جاده‌ای را مهم برشمرد و گفت: کیفیت خودرو‌های داخلی کشور بسیار پایین است و علاوه بر این باید دید نقش خودروها، جاده و رانندگان در تصادفات چقدر است.

او گفت: تا کنون برای دوبانده سازی و آسفالت محور‌های مواصلاتی استان پیگیری‌های زیادی انجام و برای محور بیرجند به نهبندان نیز ۵ پیمانکار تعیین شده و در حال کار هستند.

به گفته نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هرچند تزریق اعتبارات به صورت قطره چکانی است، اما امسال ۱۴۰ میلیارد تومان برای دوبانده سازی محور‌های استان اختصاص یافت و در همین راستا پیگیر هستیم تا با تعامل با بانک ملی ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این امر تزریق شود.

او گفت: ۴۶ درصد از افراد فوت شده در تصادفات نهبندان در بیمارستان فوت شده اند و این بیانگر این موضوع است که باید زیرساخت‌های بیمارستانی و اورژانسی شهرستان را باید ارتقا داد.

 نخعی با بیان این که درخواست تجهیزات الکترونیکی برای راهور نهبندان را به مرکز کشور ارائه کرده و به سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شد که به زودی محقق می‌شود گفت: نیاز است تا مرکز صدور گواهینامه پایه یکم در نهبندان نیز راه اندازی شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش زیادی از اتفاقات جاده‌ای مربوط به تعقیب و گریز پلیس با قاچاقچیان سوخت است و این موضوع باید به گونه‌ای مدیریت و تدبیر شود که این اتفاقات را کاهش دهد به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان برای رفع این مشکل طرح رزاق در جهت دادن وجهه قانونی به موضوع فروش سوخت اجرا شده است.

رئیس پلیس راهور استان نیز در این جلسه از عدم اجرای مصوبات شورای ترافیک نهبندان انتقاد کرد و گفت: برخی از مصوبات مهم مثل روشنایی و ایمن سازی ورودی‌های شهر نهبندان خط کشی معابر اصلی و نصب تابلو‌های ترافیکی تا کنون اجرا نشده و بر زمینمانده است.

سرهنگ عباسی همچنین گفت: در نهبندان تجهیزات الکترونیکی مثل دوربین‌های مدار بسته و کنترلی وجود ندارد و نیاز است زودتر این تجهیزات تهیه و در اختیار راهور قرار گیرد.

لزوم تهیه نقشه راه ترافیکی در نهبندان

حجت الاسلام والمسلمین خزایی امام جمعه نهبندان هم بر لزوم فرهنگ سازی رانندگی در نهبندان تاکید کرد و گفت: بسیاری از جوان‌ها بدون داشتن گواهینامه خودرو و موتورسیکلت سوار می‌شوند و این یک عامل برای نداشتن فرهنگ رانندگی است.

 ایروانی سرپرست فرمانداری نهبندان هم بر تهیه نقشه راه ترافیکی در نهبندان تاکید کرد و گفت: نقشه راهی برای قرارگاه کاهش تصادفات در نهبندان باید تهیه شود تا بتوان از طریق آن تصادفات را کاهش داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار