دکتر عموعابدینی در آیین افتتاح نخستین مرکز تعالی تدریس کشور در دانشگاه شیراز، ضمن قدردانی از مسئولان دانشگاه شیراز برای راهاندازی مرکز تعالی تدریس کشور به ضرورت برخورداری از مهارتهای مختلف برای یک آموزش اثربخش و متعالی ازسوی اساتید پرداخت.
او گفت: از جمله مهارتهای فنی که یک استاد باید از آن برخوردار باشد، داشتن منش استادی، حسن خلق، بیان خوب، آراستگی ظاهر و باطن، شوخطبعی، انتقادپذیری و انعطافپذیری است.
عابدینی با تأکید بر اینکه باید برای رسیدن به دانشگاههای حکمتبنیان تلاش کرد، گفت: بانی دانشگاههای حکمتبنیان، جامعه اسلامی بوده است؛ ما در قدیم، مکتبخانهها و حوزههای علمیهای که داشتیم، همگی حکمتبنیان بودهاند و دستاوردهای خوبی داشتهاند که علامه طباطباییها حاصل همین مراکز هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به برخی از مهارتهای اثربخش بودن تدریس نیز همچون تسلط استاد به محتوای مطالب و شیوه ارزشیابی و همینطور برخورداری از فنون تدریس اشاره کرد.
او گفت: آنچه در مجموع میشود عنوان کرد این است که در راستای دستیابی به یک دانشگاه حکمتبنیان، نقش استاد بهعنوان شاگردپروری بسیار مهم است و برای اینکه به آن تعالی لازم در حوزهی آموزش و تربیت نیروی انسانی برسیم، یک استاد باید از هر دو نوع مهارتهای فنی و اثربخشی برخوردار باشد.
رئیس دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه همیشه بحثی میان دانشگاهیان مطرح است که در دانشگاه آموزش مهمتر است یا پژوهش، گفت: اگر ما برای دانشگاههای کشور سه وظیفه اصلی را درنظر بگیریم، اولین وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص برای بخشهای مختلف جامعه هست، دوم تولید علم و حرکت در مرزهای دانش و سوم حل مسائل جامعه.
او گفت: وظیفه اول به حوزهی آموزشی و وظایف دوم و سوم به حوزهی پژوهشی بازمیگردد واگر به این سه وظیفه نگاه کنیم، متوجه میشویم که حوزه آموزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه محصول آموزش خوب، تربیت انسانهای شایسته است و هر نیرویانسانی متخصص خوبی که تربیت شود، خود میتواند نیروهای شایسته دیگری را تربیت کند و هریک از آنها در بخشهای مختلف جامعه مؤثر باشند و این زایندگی ادامه خواهد داشت.
محمد مؤذنی گفت: در مبانی دینی و فرهنگ اسلامی ما، علم و دانش دارای منزلتی خاص و جایگاهی ممتاز است، چنانکه در آیات قرآن و روایات مکرر به این موضوع اشاره شده است، از همینرو شأن و منزلت معلم و استاد در جامعه بسیار بالا و والاست.
او با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی، هرگاه بخواهیم مفهوم آموزش را تعریف کنیم، این توصیف باید یک تناسبی با ارزشهای فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی داشته باشد، اظهار کرد: آموزش خوب در نظام جمهوری اسلامی، آموزشی است که همراه با انتقال مفاهیم علمی، ارزشهای فرهنگی و اجتماعی نیز به دانشجویان منتقل شود؛ درواقع محصول دانشگاههای نظام اسلامی باید تربیت انسانهایی دانا و توانا، صالح و امانتدار و متعهد و خدمتگزار باشد.
مؤذنی در ادامه به برخی از ویژگیهای آموزش مطلوب از نگاه خود پرداخت و به لزوم تسلط اساتید به دانش روز، مدیریت زمان در کلاس درس، معرفی منابع معتبر علمی به دانشجویان، ایجاد شور، نشاط و انگیزه در دانشجویان، تدریس مطالب متناسب با نیاز جامعه و بازار کار و قابل فهم بودن مطالب درسی اشاره کرد.
الهام حیدری، مدیر برنامهریزی و توسعه آموزشی دانشگاه شیراز نیز گفت: مرکز تعالی تدریس دانشگاه شیراز، یک واحد آموزشی است که با مجوز رسمی از وزارت علوم، در راستای مأموریتهای دانشگاه و سند راهبردی دانشگاه شیراز، اقداماتی در زمینهی توسعه و تعالی تدریس و تربیت مدرسین نوآور انجام میدهد. این مرکز در راستای ارتقای فرهنگ یاددهی یادگیری و تدریس اثربخش در دانشگاه، تعامل و مشارکتهای علمی انجام میدهد و با ارائه مشاوره و برگزاری دورههای تخصصی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در بهبود و اثربخشی تدریس در جامعه خود نیز موثر واقع میشود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه ما در حوزه منابع انسانی سه زیرسیستم اساسی جذب، توسعه و نگهداشت را داریم، گفت: اگر ما بخواهیم در نظام آموزش عالی عملکرد خوبی داشته باشیم، هم باید بتوانیم اساتید خوبی جذب کنیم، هم ایشان را توانمند کنیم و توسعه دهیم و هم آنها را حفظ و نگهداری کنیم.
مسلم باقری با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر در کشور، در زمینهی نگهداشت اساتید شرایط خوبی حاکم نیست و ما با بحران مهاجرت نخبگان روبهرو هستیم، عنوان کرد: تمرکز روی سه حوزه جذب، توسعه و نگهداشت در این زمینه مؤثر خواهد بود و مرکز تعالی تدریس وظیفه دارد که در حوزه آموزش توانمندسازی اساتید تمرکز کند و آنها را آماده و برایتدریس هرچه بهتر به دانش روز مجهز کند.
معاون آموزشی دانشگاه شیراز گفت: ما برآنیم تا در زمینهی مدیریتی هم سطح توانمندی اعضای هیأتعلمی را افزایش دهیم.