برج قابوس چندسالی است برای پاکسازی و ترمیم در محاصره داربست قرار گرفته و این موضوع گلایه برخی شهروندان را به همراه داشته است.

چند سالی است که میله‌های داربست در اطراف برج جهانی قابوس برای بوته زدایی نصب شده است، اما چهره نازیبایی که به محوطه این بنای جهانی داده است گلایه برخی از شهروندان و گردشگران را به همراه داشته است.

یکی از گردشگرانی که برای بازدید از برج جهانی قابوس به گنبدکاووس سفر کرده است، می‌گوید: هنگام بازدید هیچ راهنمایی برای توضیح دادن در محوطه نبود و ما سعی کردیم از تابلو‌های نصب شده اطلاعات را به دست بیاوریم.

این گردشگر با اشاره به کمبود امکانات این محوطه تاریخی که ثبت جهانی شده است، گفت: امکانات اینجا جوابگوی نیاز گردشگران نیست و حتی یک آبسرد کن در این محوطه وجود ندارد.

یکی از شهروندان گنبدی هم در این باره گفت: قبلا که برای بازدید به این محوطه تاریخی می‌آمدیم می‌توانستیم به راحتی اطراف برج آجری دور بزنیم و از نمای مختلف آن را ببینیم و یا عکس یادگاری بگیریم، اما حالا با نصب این داربست‌ها امکان پذیر نیست.

نورتقانی مدیر پایگاه برج جهانی قابوس گفت: سال ۹۹ عملیات نصب داربست برای بوته زدایی از سطح این برج آجری به اتمام رسید و در این مدت بوته زدایی به شیوه دستی هر دو ماه یکبار در حال انجام است.

او افزود: در سال ۱۴۰۰ با تحقق بودجه مورد نیاز برای تحقیق درباره شیوه مرمت و بازسازی این برج آجری هزار ساله مطالعات آغاز شد.

نورتقانی ادامه داد: هر کدام از این آجر‌های این برج هزار سال قدمت دارند و ما باید نهایت دقت را به کار ببریم، از این رو طولانی شدن پروسه نصب داربست‌ها به دلیل گران بها بودن این اثر تاریخی است.

او افزود: به داربست‌های نصب شده در این محوطه نباید به چشم محدودیتی برای برج تاریخی قابوس نگاه کرد چرا که با کمک همین داربست‌ها کار تحقیقات برای به دست آوردن روشی مناسب برای مرمت در حال انجام است.

نورتقانی ادامه داد: بررسی‌ها برای استفاده از پهپاد برای سمپاشی و بوته زدایی انجام شد، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم سموم استفاده شده برای بوته زدایی پی از مدتی مانند کود عمل کرده و رشد مجدد علف‌ها را به همراه دارد.

او گفت: برای معرفی برج تاریخی قابوس در سطح کشور و جذب گردشگر رویکرد ما تولید محتوا از این میراث ملی و جهانی است و اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.

با ثبت این برج آجری هزار ساله به عنوان میراث جهانی قرار بود سالانه مبلغ دو میلیارد تومان برای هزینه‌های تعمیر و نگهداری از یونسکو به آن اختصاص دادن شود، اما مدیر پایگاه برج جهانی قابوس می‌گوید تاکنون مبلغی در این زمینه اختصاص پیدا نکرده است.

برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است که به دستور قابوس بن وشمگیر درشمال شهر گنبد قابوس و در سه کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل زیار ساخته شده است.

این برج آجری نزدیک به ۷۰ متر ارتفاع دارد و بیش از هزار سال از ساخت آن می‌گذرد.
برج قابوس در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۹۱ در فهرست آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.