در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۳۵ ماده شیمیایی سرطان زا در سیگار نهفته است

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: در سیگار ۳۵ ماده شیمیایی سرطان زا نهفته است که باید جلوی استعمال آن را بگیریم.

جواد مولا گفت: ارتباط مصرف سیگار با سرطان بسیار قوی  است، به طوری که ۳۵ مواد شیمیایی داخل سیگار نهفته است.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: از ۵۰ سال گذشته زمانی که تبلیغات سیگار شایع شد هر ساله روند وحشتناک صعودی در مصرف سیگار پشت سر گذاشته می شود.

رئیس گروه ژنتیک مولکولی در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در کشورهای خارجی از حدود ۲۰ سال قبل مالیات بر سیگار گرفته می‌شود لذا اجازه تبلیغات مصرف سیگار گرفته شد و حتی ممنوعیت مصرف  برای افراد کمتر از ۱۸ سال وضع شد و به این صورت استعمال دخانیات کاهش یافت.

مولا افزود: در ایران ۹۰ درصد مبتلایان به سرطان ریه سیگاری هستند و استعمال قلیان چندین برابر بدتر از سیگار است، حتی سرطان های بدتری را ایجاد خواهد کرد.

او ادامه داد: در کنگره بین المللی سرطان قصد فرهنگ سازی برای جلوگیری از استعمال دخانیات را داریم. دانشمندان در دنیا بر روی سرطان های مختلف روش های جدیدی را برای درمان بکار گرفته اند که بخش دانش و تجاری سازی را مورد توجه قرار داده اند.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان بیان کرد: مسئولیت پذیری اجتماعی امری مهم است و با توجه به مضر بودن مصرف سیگار باید روش های جدید را برای پیشگیری از استعمال آن بکار بگیریم، البته مالیاتی که بر روی مصرف سیگار وضع شده باید در بخش مالیات مورد توجه قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
فقر تغذیه نیز باعث سرطان میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
از مسئولین وزارت بهداشت توضیح بخواهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
چه ربطی به وزارت بهداشت دارد ؟؟!!!
وزارت بهداشت چند سال قبل پیشنهاد کرد بر نوشابه و سیگار درصدی مالیات گذاشته شود تا هم مصرف آن کاهش یابد و هم از ان‌ مالیات برای هزینه های سنگین درمان بیماری‌های قلبی و ریوی و مغزی ناشی از این‌مواد استفاده شود. آقایانی که سلطان سیگار بودند و سلطان نوشابه و لابی آنها ... در مجلس مخالفت کردند. البته مجلس قبلی بود.
آخرین اخبار