نصب تله فرمونی روشی بیولوژیکی است که در کنترل آفات مختلف و محصولات متنوع انجام می شود.

 مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی اسفراین گفت: با توجه به سطح زیر کشت بالغ بر۲۰۰۰هکتاری مزارع پنبه و اینکه این محصول به عنوان یکی از محصولات مورد توجه کشاورزان شهرستان است کنترل آفات و بیماری‌های این محصول همواره در حوزه رصد کارشناسان و کشاورزان بوده است

او گفت: استفاده از تله‌های فرمونی به همراه فرمون‌های خاص هر آفت، اقدام به ردیابی آفات مانند کرم خاردار پنبه، کرم سرخ پنبه، کرم سرخ ثانویه پنبه می‌کنند. تله‌های فرمونی برای مشخص کردن زمان ظهور حشرات بالغ و برنامه‌ریزی برای مدیریت آفت و ردیابی حشرات بالغ غیر عقیم است.  

آدینه ای گفت: کرم خاردار پنبه یکی از مخرب‌ترین آفات پنبه است؛ این آفت با تغذیه از گل و غوزه پنبه، عملکرد تولید پنبه را مستقیم مورد هدف قرار می‌دهد و موجب خسارت جدی می‌شود. با توجه به اینکه این آفت، زمستان را به صورت شفیره در بقایای گیاهی می‌گذراند، در روش‌های با کشت بی‌خاک ورزی جمعیت زمستان گذران، این آفت دچار آسیب نشده و در سال آتی طغیان می‌کند.
مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی اسفراین گفت: در روش کنترل زراعی یا مکانیکی، کشت به موقع پنبه، شخم عمیق پاییزه و زمستانه که باعث از بین رفتن شفیره‌هایی می‌شود که زیر کلوخه‌ها برای زمستان‌گذرانی پناه گرفته‌اند و همچنین جمع‌آوری و انهدام بقایای گیاهان آلوده و زیر خاک کردن بقایای پنبه در کنترل این آفت بسیار مؤثر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.