سازمان غذا و داروی آمریکا به داروی آبله میمون شرکت سیگا مجوز مصرف اعطا نکرد.

در حالی که آبله میمون هم اینک در تمامی قاره‌های جهان در حال گسترش است، سازمان غذا و داروی آمریکا سخت‌گیری‌های زیادی بر اعطای مجوز برای دارو‌های تولید شده در این زمینه اعمال می‌کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس سلامت آمریکا اعلام کرد گرچه شرکت سیگا (SIGA) هم اینک اقدام به تولید دارویی به نام تی پوکس (TPOXX) برای درمان آبله میمون کرده است، اما تا زمانی که داده‌های رسمی در آزمایش‌های انسانی موثر و بی‌خطر بودن این دارو را تایید نکند، به آن مجوز مصرف نخواهد داد.

این دارو هم اینک به صورت بسیار محدود در آمریکا توزیع شده است و تنها در شرایط خاص و در صورتی که بیمار علائم بسیار شدید داشته باشد به ناچار مورد استفاده قرار می‌گیرد (compassionate use). از ۲۲ ژوئیه تاکنون ۲۲۳ بیمار به کمک داروی تی پوکس درمان شده اند. این در حالی است که شمار مبتلایان به آبله میمون در آمریکا از مرز ۶ هزار تن عبور کرده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۸ داروی تی پوکس را برای درمان آبله مرغان در بزرگسالان و کودکان مورد تایید قرار داده بود. هم اینک مقامات بهداشتی انگلیس و اتحادیه اروپا استفاده از این دارو را برای درمان هر دو بیماری آبله مرغان و آبله میمون تایید کرده اند.

با این حال، داروی تی پوکس تنها در افراد سالم مورد آزمایش قرار گرفته است و دانشمندان می‌گویند ممکن است در افراد مبتلا به آبله میمون عوارض جانبی داشته باشد. به دلیل نگرانی‌ها از همه گیر شدن آبله میمون در جهان، از ماه مِه تاکنون ایالات متحده بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوره درمانی از این دارو را ذخیره کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار